Logopedia
Holistyczne podejście w diagnostyce i terapii logopedycznej.

Mowa zajmuje szczególne miejsce w rozwoju dziecka, gdyż jest jedną z najważniejszych kompetencji człowieka. Problemy związane z mową wpływają lub łączą się z innymi aspektami rozwoju. Znajdują one także swoje odbicie w relacjach rówieśniczych dziecka, w kontaktach z rodziną i środowiskiem jak i w osiąganych przez nie wynikach w nauce.
W NEOLOGOPEDII reprezentujemy holistyczne podejście w diagnostyce i terapii logopedycznej. Mowę traktujemy jako spójny element rozwoju psychofizycznego dziecka. Pracujemy według najnowszych standardów zalecanych przez światowe organizacje logopedyczne i terapeutyczne (między innymi: CPLOL, ASHA i RCSLT) i stosujemy terapię i diagnostykę opartą na najnowszej wiedzy (EBP – Evidence-based practice), uwzględniając jednocześnie indywidualne potrzeby i możliwości dziecka.
Kiedy do logopedy?
Oczywiście jeśli macie Państwo zalecenie lub skierowanie z przedszkola, szkoły lub od innego specjalisty, ale także możliwie najwcześniej, jeżeli macie Państwo wątpliwości dotyczące szeroko rozumianego rozwoju mowy waszych dzieci, w szczególności gdy:
- mowa dziecka jest niezrozumiała lub dziecko nie wymawia niektórych głosek,
- gdy dziecko nie mówi lub nie następuje rozwój mowy,
- gdy dziecko nie komunikuje się z otoczeniem,
- gdy dziecko często ma infekcje i oddycha przez otwarte usta,
- gdy dziecko nie reaguje na głos bliskich,
- gdy dziecko stara się lecz nie rozumie co się do niego mówi,
- gdy dziecko źle słyszy,
- gdy dziecko ma trudności z koncentracją, niechętnie rysuje,
- gdy nastąpiło zatrzymanie lub regres mowy.
Szczegółowe wskazania do konsultacji logopedycznej
Konsultacja logopedyczna jest kluczowa, gdy pojawiają się wątpliwości co do rozwoju mowy i komunikacji dziecka. Wczesna interwencja logopedyczna może znacząco wpłynąć na rozwój dziecka i zapobiec późniejszym trudnościom. Oto bardziej szczegółowe wskazania do konsultacji logopedycznej u dziecka:
Opóźniony rozwój mowy
- Brak gaworzenia do 6. miesiąca życia.
- Brak pierwszych słów do 12-18. miesiąca życia.
- Brak prostych zdań do 2-3 roku życia.
- W wieku 3 lat dziecko nie używa zdań dwuwyrazowych lub mówi bardzo mało w porównaniu do rówieśników.
Problemy z artykulacją
- Dziecko wymawia nieprawidłowo dźwięki, przestawia sylaby lub całe wyrazy.
- Trudności z wymawianiem poszczególnych głosek, np. „r”, „sz”, „cz”, „ż” po ukończeniu 5-6 lat.
- Mowa dziecka jest niezrozumiała dla osób spoza najbliższego otoczenia, nawet po ukończeniu 3. roku życia.
Zaburzenia płynności mowy (jąkanie, „zacinanie się”)
- Dziecko powtarza dźwięki, sylaby, słowa lub całe zdania.
- Długie pauzy w mowie, „zacinanie się” podczas próby wypowiedzi.
Objawy te mogą pojawić się zarówno na wczesnym etapie rozwoju, jak i później, np. w wieku przedszkolnym.
Zaburzenia słuchu fonematycznego
- Dziecko ma trudności z różnicowaniem dźwięków mowy (np. myli podobnie brzmiące głoski, takie jak „k” i „g” lub „p” i „b”).
- Trudności w rozumieniu instrukcji lub poleceń złożonych z kilku elementów.
Problemy z rozumieniem mowy
- Dziecko ma trudności z rozumieniem prostych poleceń lub wypowiedzi, które powinno rozumieć w danym wieku.
- Nie odpowiada na swoje imię, nie rozumie podstawowych pytań i instrukcji.
Brak lub ograniczone gestykulowanie i komunikacja niewerbalna
- Dziecko nie używa gestów, takich jak wskazywanie, machanie ręką, skinienie głową, co jest typowe dla dzieci w pierwszym roku życia.
- Brak prób komunikacji za pomocą mimiki, gestów, czy kontaktu wzrokowego.
Wybiórczość pokarmowa lub problemy z jedzeniem
- Dziecko ma trudności z jedzeniem pokarmów o różnych konsystencjach, np. gryzienie i przeżuwanie.
- Występuje nadmierna wybiórczość pokarmowa, co może wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej w obszarze jamy ustnej.
Nieprawidłowe napięcie mięśniowe w obrębie aparatu mowy
- Obniżone napięcie mięśniowe (hipotonia) w okolicach warg, języka, szczęki, co może wpływać na wyraźność mowy oraz trudności w artykulacji.
- Wysokie napięcie mięśniowe (hipertonia) może powodować trudności z precyzyjnym ruchem języka czy warg, co wpływa na jakość mowy.
Oddychanie przez usta lub nawyki nieprawidłowego ssania
- Dziecko stale oddycha przez usta, co może prowadzić do problemów z wymową oraz nieprawidłowym rozwojem narządów artykulacyjnych.
- Długotrwałe ssanie kciuka, smoczka lub inny nawyk oralny po 2. roku życia, co może wpłynąć na rozwój zgryzu i mowy.
Problemy z rozwojem językowym
- Dziecko mówi bardzo mało w porównaniu do rówieśników lub wykazuje trudności w budowaniu zdań.
- Występuje mieszanie języka, np. w rodzinach dwujęzycznych, dziecko nie rozwija poprawnie ani jednego, ani drugiego języka.
Zaburzenia komunikacji społecznej
- Dziecko ma trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, unika interakcji z rówieśnikami i dorosłymi.
- Występują nietypowe zachowania komunikacyjne, takie jak echolalia (powtarzanie zasłyszanych słów), brak zrozumienia zasad dialogu (nieodpowiednie reakcje na pytania).
Zaburzenia neurologiczne lub genetyczne
- Dzieci z diagnozowanymi zaburzeniami neurologicznymi lub genetycznymi mogą potrzebować wczesnej diagnostyki logopedycznej w celu wsparcia rozwoju mowy i komunikacji.
Obawy rodziców lub nauczycieli
- Każda sytuacja, w której rodzic, opiekun lub nauczyciel wyraża niepokój dotyczący rozwoju mowy, artykulacji lub komunikacji dziecka, powinna być powodem do konsultacji.
Problemy z dykcją lub emisją głosu
- Niewłaściwe modulowanie głosu, zbyt wysoka lub niska tonacja, problemy z oddychaniem podczas mówienia.
- Dziecko mówi bardzo cicho, krzykliwie lub nosowo.
Trudności w przedszkolu lub szkole
- Dziecko nie jest w stanie komunikować swoich potrzeb nauczycielom lub rówieśnikom, co może wpływać na jego funkcjonowanie w grupie.
- Trudności w nauce języka, pisania, czytania, które mogą wynikać z wcześniejszych problemów z mową.
Nasza oferta
W obszarze logopedii oferujemy:
- konsultacje logopedyczne
- konsultacje i diagnozę opóźnionego rozwoju mowy
- terapię logopedyczną wszelkich zaburzeń mowy i wad wymowy (m.in. seplenienie – sygmatyzm, nieprawidłowa realizacja głoski ‘r’ – rotacyzm)
- konsultacje jąkania
- terapię jąkania
- konsultacje mutyzmu, zaburzeń o typie afazji, logofobii, SLI
- stymulację rozwoju mowy
- diagnozę logopedyczną
- rozszerzoną diagnozę logopedyczną
- badania logopedyczne (również testy)
- konsultacje wędzidełka podjęzykowego
- ocenę sprawności aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego, oddechowego
- profilaktykę zaburzeń mowy