Gabinet Psychologiczno-Logopedyczny

Logopedia

Holistyczne podejście w diagnostyce i terapii logopedycznej.

Mowa zajmuje szczególne miejsce w rozwoju dziecka, gdyż jest jedną z najważniejszych kompetencji człowieka. Problemy związane z mową wpływają lub łączą się z innymi aspektami rozwoju. Znajdują one także swoje odbicie w relacjach rówieśniczych dziecka, w kontaktach z rodziną i środowiskiem  jak i w osiąganych przez nie wynikach w nauce.

W NEOLOGOPEDII reprezentujemy holistyczne podejście w diagnostyce i terapii logopedycznej. Mowę traktujemy jako spójny element rozwoju psychofizycznego dziecka. Pracujemy według najnowszych standardów zalecanych przez światowe organizacje logopedyczne i terapeutyczne (między innymi: CPLOL, ASHA i RCSLT) i stosujemy terapię i diagnostykę opartą na najnowszej wiedzy (EBP – Evidence-based practice), uwzględniając jednocześnie indywidualne potrzeby i możliwości dziecka.

Umów wizytę

Kiedy do logopedy?

Oczywiście jeśli macie Państwo zalecenie lub skierowanie z przedszkola, szkoły lub od innego specjalisty, ale także możliwie najwcześniej, jeżeli macie Państwo wątpliwości dotyczące szeroko rozumianego rozwoju mowy waszych dzieci, w szczególności gdy:

  • mowa dziecka jest niezrozumiała lub dziecko nie wymawia niektórych głosek,
  • gdy dziecko nie mówi lub nie następuje rozwój mowy,
  • gdy dziecko nie komunikuje się z otoczeniem,
  • gdy dziecko często ma infekcje i oddycha przez otwarte usta,
  • gdy dziecko nie reaguje na głos bliskich,
  • gdy dziecko stara się lecz nie rozumie co się do niego mówi,
  • gdy dziecko źle słyszy,
  • gdy dziecko ma trudności z koncentracją, niechętnie rysuje,
  • gdy nastąpiło zatrzymanie lub regres mowy.

Szczegółowe wskazania do konsultacji logopedycznej

Konsultacja logopedyczna jest kluczowa, gdy pojawiają się wątpliwości co do rozwoju mowy i komunikacji dziecka. Wczesna interwencja logopedyczna może znacząco wpłynąć na rozwój dziecka i zapobiec późniejszym trudnościom. Oto bardziej szczegółowe wskazania do konsultacji logopedycznej u dziecka:

Opóźniony rozwój mowy

  • Brak gaworzenia do 6. miesiąca życia.
  • Brak pierwszych słów do 12-18. miesiąca życia.
  • Brak prostych zdań do 2-3 roku życia.
  • W wieku 3 lat dziecko nie używa zdań dwuwyrazowych lub mówi bardzo mało w porównaniu do rówieśników.

Problemy z artykulacją

  • Dziecko wymawia nieprawidłowo dźwięki, przestawia sylaby lub całe wyrazy.
  • Trudności z wymawianiem poszczególnych głosek, np. „r”, „sz”, „cz”, „ż” po ukończeniu 5-6 lat.
  • Mowa dziecka jest niezrozumiała dla osób spoza najbliższego otoczenia, nawet po ukończeniu 3. roku życia.

Zaburzenia płynności mowy (jąkanie, „zacinanie się”)

  • Dziecko powtarza dźwięki, sylaby, słowa lub całe zdania.
  • Długie pauzy w mowie, „zacinanie się” podczas próby wypowiedzi.

Objawy te mogą pojawić się zarówno na wczesnym etapie rozwoju, jak i później, np. w wieku przedszkolnym.

Zaburzenia słuchu fonematycznego

  • Dziecko ma trudności z różnicowaniem dźwięków mowy (np. myli podobnie brzmiące głoski, takie jak „k” i „g” lub „p” i „b”).
  • Trudności w rozumieniu instrukcji lub poleceń złożonych z kilku elementów.

Problemy z rozumieniem mowy

  • Dziecko ma trudności z rozumieniem prostych poleceń lub wypowiedzi, które powinno rozumieć w danym wieku.
  • Nie odpowiada na swoje imię, nie rozumie podstawowych pytań i instrukcji.

Brak lub ograniczone gestykulowanie i komunikacja niewerbalna

  • Dziecko nie używa gestów, takich jak wskazywanie, machanie ręką, skinienie głową, co jest typowe dla dzieci w pierwszym roku życia.
  • Brak prób komunikacji za pomocą mimiki, gestów, czy kontaktu wzrokowego.

Wybiórczość pokarmowa lub problemy z jedzeniem

  • Dziecko ma trudności z jedzeniem pokarmów o różnych konsystencjach, np. gryzienie i przeżuwanie.
  • Występuje nadmierna wybiórczość pokarmowa, co może wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej w obszarze jamy ustnej.

Nieprawidłowe napięcie mięśniowe w obrębie aparatu mowy

  • Obniżone napięcie mięśniowe (hipotonia) w okolicach warg, języka, szczęki, co może wpływać na wyraźność mowy oraz trudności w artykulacji.
  • Wysokie napięcie mięśniowe (hipertonia) może powodować trudności z precyzyjnym ruchem języka czy warg, co wpływa na jakość mowy.

Oddychanie przez usta lub nawyki nieprawidłowego ssania

  • Dziecko stale oddycha przez usta, co może prowadzić do problemów z wymową oraz nieprawidłowym rozwojem narządów artykulacyjnych.
  • Długotrwałe ssanie kciuka, smoczka lub inny nawyk oralny po 2. roku życia, co może wpłynąć na rozwój zgryzu i mowy.

Problemy z rozwojem językowym

  • Dziecko mówi bardzo mało w porównaniu do rówieśników lub wykazuje trudności w budowaniu zdań.
  • Występuje mieszanie języka, np. w rodzinach dwujęzycznych, dziecko nie rozwija poprawnie ani jednego, ani drugiego języka.

Zaburzenia komunikacji społecznej

  • Dziecko ma trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, unika interakcji z rówieśnikami i dorosłymi.
  • Występują nietypowe zachowania komunikacyjne, takie jak echolalia (powtarzanie zasłyszanych słów), brak zrozumienia zasad dialogu (nieodpowiednie reakcje na pytania).

Zaburzenia neurologiczne lub genetyczne

  • Dzieci z diagnozowanymi zaburzeniami neurologicznymi lub genetycznymi mogą potrzebować wczesnej diagnostyki logopedycznej w celu wsparcia rozwoju mowy i komunikacji.

Obawy rodziców lub nauczycieli

  • Każda sytuacja, w której rodzic, opiekun lub nauczyciel wyraża niepokój dotyczący rozwoju mowy, artykulacji lub komunikacji dziecka, powinna być powodem do konsultacji.

Problemy z dykcją lub emisją głosu

  • Niewłaściwe modulowanie głosu, zbyt wysoka lub niska tonacja, problemy z oddychaniem podczas mówienia.
  • Dziecko mówi bardzo cicho, krzykliwie lub nosowo.

Trudności w przedszkolu lub szkole

  • Dziecko nie jest w stanie komunikować swoich potrzeb nauczycielom lub rówieśnikom, co może wpływać na jego funkcjonowanie w grupie.
  • Trudności w nauce języka, pisania, czytania, które mogą wynikać z wcześniejszych problemów z mową.
Umów wizytę

Nasza oferta

W obszarze logopedii oferujemy:

  • konsultacje logopedyczne
  • konsultacje i diagnozę opóźnionego rozwoju mowy
  • terapię logopedyczną wszelkich zaburzeń mowy i wad wymowy (m.in. seplenienie – sygmatyzm, nieprawidłowa realizacja głoski ‘r’ – rotacyzm)
  • konsultacje jąkania
  • terapię jąkania
  • konsultacje mutyzmu, zaburzeń o typie afazji, logofobii, SLI
  • stymulację rozwoju mowy
  • diagnozę logopedyczną
  • rozszerzoną diagnozę logopedyczną
  • badania logopedyczne (również testy)
  • konsultacje wędzidełka podjęzykowego
  • ocenę sprawności aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego, oddechowego
  • profilaktykę zaburzeń mowy