Zaburzenia komunikacji
Punkt terapii jąkania i zaburzeń komunikacji językowej.
Zaburzenia komunikacji językowej to szeroki i poważny problem, któremu często towarzyszą zaburzenia o podłożu emocjonalnym, psychicznym i neurofizjologicznym. Problemy te już od najmłodszych mają negatywny wpływ na życie człowieka: utrudniają budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, obniżają samoocenę, ograniczają rozwój poznawczy, są przyczyną szeroko rozumianych problemów szkolnych, a także osobistych. Brak właściwie postawionej diagnozy i specjalistycznej pomocy dotkliwie wpływa na rozwój emocjonalny i na ogół potęguje deficyty.
NEOLOGOPEDIA oferuje kompleksową diagnostykę i terapię zaburzeń komunikacji językowej dzieci i młodzieży. Indywidualnie dobieramy metody i techniki pracy z pacjentem i/lub rodziną. Motywujemy pacjentów i wspieramy rodziców, a także podpowiadamy lub kierujemy. Tworzymy indywidualne programy terapeutyczne, a jeśli są wskazania to w sposób holistyczny łączymy terapię logopedyczną z elementami integracji sensorycznej, arteterapią, dramą i pomocą psychologiczną. Pracujemy z dziećmi i rodziną, a jeśli zachodzi taka potrzeba to także ze środowiskiem szkolnym i przedszkolnym.
Dysponujemy:
- Specjalistycznymi i standaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi (testy, arkusze, kwestionariusze) oraz oprogramowaniem do analizy mowy.
- Bogatą bazą nowoczesnych pomocy terapeutycznych.
- Wieloma specjalistycznymi programami komputerowymi do terapii mowy.
- Cyfrowym korektorem mowy EduSensus.
- Forbrain – specjalistyczne urządzenie z mikrofonem i słuchawkami wykorzystujące przewodnictwo kostne.
Wskazania do konsultacji zaburzeń komunikacji
Opóźniony rozwój mowy
- Brak gaworzenia u niemowlęcia (po 10–12 miesiącu życia)
- Brak wymawiania pierwszych słów (po 18 miesiącu życia)
- Brak prostych zdań (po 2-3 roku życia)
- Dziecko mówi bardzo mało lub wcale, mimo że powinno już posługiwać się prostymi zdaniami.
Brak postępów w terapii mowy
- Mimo podejmowania działań stymulujących rozwój mowy w domu lub przedszkolu, dziecko nie robi wyraźnych postępów.
Zaburzenia płynności mowy
- Jąkanie: powtarzanie sylab, przedłużanie dźwięków, blokady przy mówieniu.
- Zacinanie się w trakcie wypowiedzi, brak swobodnej komunikacji.
Brak zainteresowania komunikacją werbalną
- Dziecko unika mówienia lub komunikuje się głównie za pomocą gestów, mimo że powinno już aktywnie używać mowy.
- Brak chęci nawiązywania dialogu z rówieśnikami lub dorosłymi.
Trudności w artykulacji
- Dziecko mówi w sposób niezrozumiały dla innych, mimo że powinno mówić już wyraźnie (giełkot)
Problemy z rozumieniem mowy
- Dziecko ma trudności ze zrozumieniem prostych poleceń i komunikatów adekwatnych do swojego wieku.
- Dziecko nie odpowiada na pytania, co może świadczyć o problemach z przetwarzaniem mowy.
Trudności z budowaniem zdań
- Nieprawidłowa budowa zdań – dziecko ma trudności z tworzeniem zdań zgodnych z zasadami gramatyki.
- Używanie skróconych zdań, agamatyzmy lub pomijanie wyrazów/części mowy
Zaburzenia pragmatyczne (społeczne aspekty komunikacji)
- Dziecko ma trudności w rozumieniu kontekstu społecznego rozmowy (np. nie potrafi odpowiednio reagować na pytania lub nie rozumie, kiedy należy mówić).
- Problemy z utrzymaniem kontaktu wzrokowego, braki w umiejętności naprzemiennego prowadzenia rozmowy.
- Niewłaściwe używanie gestów, brak rozumienia wskazówek w rozmowie (np. żartów).
Problemy wynikające z dwujęzyczności
- Dziecko wychowywane w środowisku dwujęzycznym może wykazywać trudności w rozróżnianiu i prawidłowym używaniu obu języków, co może prowadzić do opóźnień w mowie.
Nagłe zatrzymanie rozwoju mowy
- Dziecko, które wcześniej prawidłowo się rozwijało, nagle przestaje mówić lub zaczyna mówić znacznie mniej, co może świadczyć o regresie lub poważnym problemie zdrowotnym.
Podejrzenia uszkodzenia słuchu
- Brak reakcji dziecka na dźwięki, imiona, polecenia, co może sugerować, że problemy z mową wynikają z uszkodzenia słuchu.
Problemy z nauką czytania i pisania
- Dziecko w wieku szkolnym ma trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania, co może być związane trudnościami w przetwarzaniu języka i zaburzeniami komunikacji językowej.
W przypadku wystąpienia powyższych objawów, zalecamy konsultację zaburzeń komunikacji.
Nasza oferta w zakresie zaburzeń komunikacji
W NEOLOGOPEDII pomagamy w pokonywaniu zburzeń takich jak:
- Niepłynność mówienia (jąkanie, giełkot)
- Jąkanie wczesnodziecięce
- Logofobia
- Mutyzm
- Afazja
- Specyficzne problemy mowy i języka (SLI)
- Opóźniony rozwój mowy
- Dysleksja
- Inne zaburzenia komunikacji