Gabinet Psychologiczno-Logopedyczny

Zaburzenia komunikacji

Punkt terapii jąkania i zaburzeń komunikacji językowej.

Zaburzenia komunikacji językowej to szeroki i poważny problem, któremu często towarzyszą zaburzenia o podłożu emocjonalnym, psychicznym i neurofizjologicznym. Problemy te już od najmłodszych mają negatywny wpływ na życie człowieka: utrudniają budowanie  pozytywnych relacji rówieśniczych, obniżają samoocenę, ograniczają rozwój poznawczy, są przyczyną szeroko rozumianych problemów szkolnych, a także osobistych. Brak właściwie postawionej diagnozy i specjalistycznej pomocy dotkliwie wpływa na rozwój emocjonalny i na ogół potęguje deficyty.

NEOLOGOPEDIA oferuje kompleksową  diagnostykę i terapię zaburzeń komunikacji językowej dzieci i młodzieży. Indywidualnie dobieramy metody i techniki pracy z pacjentem i/lub rodziną. Motywujemy pacjentów i wspieramy rodziców, a także podpowiadamy lub kierujemy. Tworzymy indywidualne programy terapeutyczne, a  jeśli są wskazania to w sposób holistyczny łączymy terapię logopedyczną z elementami integracji sensorycznej, arteterapią, dramą i pomocą psychologiczną. Pracujemy z dziećmi i rodziną, a jeśli zachodzi taka potrzeba to także ze środowiskiem szkolnym i przedszkolnym.

Dysponujemy:

  • Specjalistycznymi i standaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi (testy, arkusze, kwestionariusze) oraz oprogramowaniem do analizy mowy.
  • Bogatą bazą nowoczesnych pomocy terapeutycznych.
  • Wieloma specjalistycznymi programami komputerowymi do terapii mowy.
  • Cyfrowym korektorem mowy EduSensus.
  • Forbrain – specjalistyczne urządzenie z mikrofonem i słuchawkami wykorzystujące przewodnictwo kostne.
Umów wizytę

Wskazania do konsultacji zaburzeń komunikacji

Opóźniony rozwój mowy

  • Brak gaworzenia u niemowlęcia (po 10–12 miesiącu życia)
  • Brak wymawiania pierwszych słów (po 18 miesiącu życia)
  • Brak prostych zdań (po 2-3 roku życia)
  • Dziecko mówi bardzo mało lub wcale, mimo że powinno już posługiwać się prostymi zdaniami.

Brak postępów w terapii mowy

  • Mimo podejmowania działań stymulujących rozwój mowy w domu lub przedszkolu, dziecko nie robi wyraźnych postępów.

Zaburzenia płynności mowy

  • Jąkanie: powtarzanie sylab, przedłużanie dźwięków, blokady przy mówieniu.
  • Zacinanie się w trakcie wypowiedzi, brak swobodnej komunikacji.

Brak zainteresowania komunikacją werbalną

  • Dziecko unika mówienia lub komunikuje się głównie za pomocą gestów, mimo że powinno już aktywnie używać mowy.
  • Brak chęci nawiązywania dialogu z rówieśnikami lub dorosłymi.

Trudności w artykulacji

  • Dziecko mówi w sposób niezrozumiały dla innych, mimo że powinno mówić już wyraźnie (giełkot)

Problemy z rozumieniem mowy

  • Dziecko ma trudności ze zrozumieniem prostych poleceń i komunikatów adekwatnych do swojego wieku.
  • Dziecko nie odpowiada na pytania, co może świadczyć o problemach z przetwarzaniem mowy.

Trudności z budowaniem zdań

  • Nieprawidłowa budowa zdań – dziecko ma trudności z tworzeniem zdań zgodnych z zasadami gramatyki.
  • Używanie skróconych zdań, agamatyzmy lub pomijanie wyrazów/części mowy

Zaburzenia pragmatyczne (społeczne aspekty komunikacji)

  • Dziecko ma trudności w rozumieniu kontekstu społecznego rozmowy (np. nie potrafi odpowiednio reagować na pytania lub nie rozumie, kiedy należy mówić).
  • Problemy z utrzymaniem kontaktu wzrokowego, braki w umiejętności naprzemiennego prowadzenia rozmowy.
  • Niewłaściwe używanie gestów, brak rozumienia wskazówek w rozmowie (np. żartów).

Problemy wynikające z dwujęzyczności

  • Dziecko wychowywane w środowisku dwujęzycznym może wykazywać trudności w rozróżnianiu i prawidłowym używaniu obu języków, co może prowadzić do opóźnień w mowie.

Nagłe zatrzymanie rozwoju mowy

  • Dziecko, które wcześniej prawidłowo się rozwijało, nagle przestaje mówić lub zaczyna mówić znacznie mniej, co może świadczyć o regresie lub poważnym problemie zdrowotnym.

Podejrzenia uszkodzenia słuchu

  • Brak reakcji dziecka na dźwięki, imiona, polecenia, co może sugerować, że problemy z mową wynikają z uszkodzenia słuchu.

Problemy z nauką czytania i pisania

  • Dziecko w wieku szkolnym ma trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania, co może być związane trudnościami w przetwarzaniu języka i zaburzeniami komunikacji językowej.

W przypadku wystąpienia powyższych objawów, zalecamy konsultację zaburzeń komunikacji.

Umów wizytę

Nasza oferta w zakresie zaburzeń komunikacji

W NEOLOGOPEDII pomagamy w pokonywaniu zburzeń takich jak:

  • Niepłynność mówienia (jąkanie, giełkot)
  • Jąkanie wczesnodziecięce
  • Logofobia
  • Mutyzm
  • Afazja
  • Specyficzne problemy mowy i języka (SLI)
  • Opóźniony rozwój mowy
  • Dysleksja
  • Inne zaburzenia komunikacji