Gabinet Psychologiczno-Logopedyczny

Diagnostyka wczesnodziecięca

Wieloaspektowa pomoc diagnostyczna i terapeutyczna dla najmłodszych dzieci.

Pierwsze lata życia dziecka to okres bardzo dynamicznego rozwoju, który nie zawsze przebiega harmonijnie. Diagnostyka i terapia wczesnodziecięca to szeroki zakres wielospecjalistycznych działań ukierunkowanych na komplementarną pomoc w problemach rozwojowych wieku dziecięcego takich jak między innymi:

  • Zaburzenia rozwoju psychoruchowego
  • Opóźniony rozwój mowy i brak mowy
  • Zaburzenia integracji sensorycznej
  • Afazja dziecięca
  • Nadpobudliwość psychoruchowa
  • Nieprawidłowości rozwoju emocjonalnego i społecznego

Diagnostyka wczesnodziecięca jest kluczowa, aby jak najwcześniej zidentyfikować ewentualne trudności rozwojowe, co umożliwia podjęcie skutecznej interwencji i co najważniejsze rozpoczęcie jej w jak najszybszym czasie. W przypadku dziecka nie można czekać! Brak interwencji przy problemach rozwojowych może je jeszcze powiększać/pogłębiać i rzutować na inne aspekty rozwoju.

Diagnostykę wczesnodziecięcą w NEOLOGOPEDII charakteryzuje duża przekrojowość, kompleksowo badamy min. rozwój ruchowy, poznawczy, emocjonalny, mowę, sprawność manualną i samodzielność. Głównym celem diagnozy jest uzyskanie danych na podstawie których można będzie ocenić tempo rozwoju w odniesieniu do norm i jak najszybciej podjąć odpowiednie kroki zapobiegawcze i terapeutyczne.

Umów wizytę

Wskazania do diagnostyki wczesnodziecięcej

Wskazania do diagnostyki wczesnodziecięcej dotyczą różnych obszarów rozwoju dziecka, takich jak rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny oraz fizyczny. Oto najważniejsze wskazania do podjęcia diagnostyki:

Opóźnienia rozwojowe

  • Brak lub opóźnione osiąganie kamieni milowych w rozwoju (np. niechodzenie po 18. miesiącu życia, brak mowy po ukończeniu 2 lat)
  • Dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie uśmiecha się w odpowiedzi na uśmiech, nie wykazuje zainteresowania zabawą.

Problemy z rozwojem mowy i komunikacji

  • Opóźniony rozwój mowy: brak gaworzenia do 12 miesiąca, brak słów do 18-24 miesiąca, trudności w rozumieniu mowy.
  • Używanie echolalii, czyli powtarzanie zasłyszanych słów bez zrozumienia ich znaczenia.
  • Problemy z gestykulacją, wskazywaniem przedmiotów lub brak prób komunikacji za pomocą gestów.

Zaburzenia sensoryczne

  • Nadwrażliwość na bodźce (np. dźwięki, światło, dotyk) lub przeciwnie – brak reakcji na bodźce (np. brak reakcji na imię, głośne dźwięki).
  • Nietypowe reakcje na bodźce, np. unikanie dotyku, problemy z noszeniem ubrań o określonej teksturze.

Zaburzenia emocjonalne i zachowania

  • Nadmierne napady złości, frustracji, problemy z regulowaniem emocji.
  • Trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi dziećmi, brak zainteresowania relacjami społecznymi.
  • Przejawy agresji, autoagresji lub wycofania.

Nieprawidłowości w rozwoju motorycznym

  • Trudności w rozwijaniu umiejętności motorycznych, np. trudności z raczkowaniem, wstawaniem, chodzeniem.
  • Brak koordynacji ruchowej, problemy z precyzyjnymi ruchami, np. chwytaniem przedmiotów.
  • Dziecko wykazuje nieprawidłowe napięcie mięśniowe (np. zbyt słabe lub zbyt silne).

Trudności w adaptacji społecznej

  • Brak zainteresowania zabawą z rówieśnikami lub dorosłymi.
  • Trudności w nawiązywaniu więzi emocjonalnych, unikanie kontaktu wzrokowego, brak odpowiedzi na interakcje społeczne.

Zachowania stereotypowe

  • Powtarzające się ruchy ciała (np. kiwanie się, machanie rękami, kręcenie przedmiotami).
  • Sztywne, rutynowe zachowania (np. trudności z akceptacją zmian w codziennym planie dnia).
  • Zainteresowanie specyficznymi tematami, przedmiotami, w sposób nieadekwatny do wieku.

Lęki i reakcje nieadekwatne do sytuacji

  • Nadmierne lęki w codziennych sytuacjach (np. przed obcymi ludźmi, nowymi miejscami).
  • Trudności z adaptacją do nowych sytuacji (np. do przedszkola, zmiany otoczenia).
  • Utrzymujące się objawy lęku separacyjnego, nieadekwatne do wieku dziecka.

Problemy z jedzeniem i snem

  • Odmowa jedzenia, wybiórczość pokarmowa, nieprawidłowe nawyki żywieniowe.
  • Problemy ze snem: trudności z zasypianiem, częste budzenie się, koszmary nocne, zbyt krótki sen.

Historia zdrowotna dziecka

  • Dzieci z obciążonym wywiadem zdrowotnym (np. wcześniactwo, niska waga urodzeniowa, powikłania podczas porodu).
  • Wcześniejsze hospitalizacje lub długotrwałe leczenie mogą wpływać na rozwój i być wskazaniem do monitorowania.

Czynniki genetyczne i rodzinne

  • Rodzinna historia zaburzeń rozwojowych, autyzmu, zaburzeń psychicznych.
  • Inne problemy genetyczne lub metaboliczne, które mogą wpływać na rozwój dziecka.

Obawy rodziców lub opiekunów

  • Każda sytuacja, w której rodzice wyrażają niepokój dotyczący zachowania, rozwoju lub zdrowia emocjonalnego dziecka.

Wczesna diagnoza umożliwia skuteczną interwencję, a także wspomaga rozwój dziecka poprzez odpowiednie terapie i wsparcie. Jeśli zauważacie Państwo którykolwiek z tych objawów, warto wykonać odpowiednią do wieku dziecka diagnozę, która będzie wytyczną do dalszego postępowania (pogłębianie diagnozy lub/i terapia).

Umów wizytę

Nasza oferta

Dysponujemy wyjątkowo szerokim zakresem testów i narzędzi diagnostycznych – dostosowanych do wieku i problemów dziecka oraz dużym doświadczeniem w diagnozie dzieci młodszych, przy czym kierujemy się holistycznym spojrzeniem na rozwój dziecka.

Nasza oferta obejmuje:

  • Wieloaspektowa diagnostyka rozwoju psychoruchowego (różnego typu i zakresu testy rozwoju dziecka)
  • Badanie inteligencji
  • Badanie rozwoju społecznego i emocjonalnego
  • Ocena funkcjonowania poznawczego (pamięć, uwaga, rozumienie, procesy myślowe)
  • Bilanse rozwojowe (2,3,4,5,6 lat).
  • Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa (MFDR)
  • Diagnostyka logopedyczna (wady wymowy)
  • Diagnoza zaburzeń komunikacji społecznej (pragmatycznych)
  • Diagnostyka zaburzeń komunikacji językowej (opóźniony rozwój mowy, jąkanie, mutyzm, SLI)

W połączeniu z wykonywaną diagnostyką oferujemy zajęcia i programy terapeutyczne w zakresie psychologii, pedagogiki, logopedii, terapii ręki, stymulacji rozwoju mowy i inne w zależności od problemu i potrzeb dziecka.

Jeżeli niepokoi Państwa rozwój dziecka lub są już konkretne wskazania oceny funkcjonowania psychoruchowego i poszukujecie Państwo kompleksowej pomocy zapraszamy do NEOLOGOPEDII.