Gabinet Psychologiczno-Logopedyczny

Trudności szkolne

Specjalistyczna pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Od najmłodszych lat nauki dziecka najważniejszą rolą pedagogiki jest rozwijanie szeroko rozumianych kompetencji szkolnych, zaczynających się od komunikacji werbalnej, poprzez socjalizację, do umiejętności uczenia się. Głównym naszym zadaniem jest wyposażenie ucznia w umiejętności, dzięki którym będzie mógł osiągnąć samodzielność, zarówno w nauce jak i w relacjach rówieśniczych.

Na zajęciach psychologiczno-pedagogicznych w NEOLOGOPEDII pomagamy uczniom w pokonywaniu różnego typu trudności szkolnych oraz doskonalimy umiejętności grafomotoryczne. Ważnym elementem są zajęcia mające na celu poprawę percepcji słuchowej i wzrokowej oraz koncentracji i pamięci. Uczymy się uczyć oraz wyrabiamy nawyki systematyczności i motywujemy do samodzielności i aktywności. Prowadzimy również zajęcia dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – między innymi z ryzykiem lub zdiagnozowaną dysleksją, dyskalkulią, dysgrafią, dysortografią.

 

Umów wizytę

Zalecenia do pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Kiedy warto skorzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Jeżeli dziecko:

  • ma trudności w uczeniu się,
  • ma powtarzające się kłopoty z ortografią (robi błędy, „zjada” litery, gubi interpunkcję)
  • źle czyta (wolno, przekręca wyrazy),
  • niestarannie pisze,
  • ma trudności w nauce matematyki,
  • ma problemy z koncentracją i pamięcią

Warto skorzystać z konsultacji psychologiczno-pedagogicznej, gdyż pod okiem psychologa-terapeuty problemy w uczeniu się mogą być przezwyciężone, przy dużej radości dziecka, jak i satysfakcji rodzica.

Czym różni się pomoc psychologiczno-pedagogiczna od korepetycji?

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, w odróżnieniu od korepetycji, zajmuje się źródłem problemu. Uwzględnia indywidualne możliwości i potrzeby ucznia oraz dopasowuje do nich metody pracy. Zajęcia terapii psychologiczno-pedagogicznej nie polegają na „przerabianiu” materiału szkolnego – są to zajęcia uczące się uczyć oraz uczące radzenia sobie z własnymi deficytami.

Szczegółowe wskazania do pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Trudności w nauce

  • Problemy z czytaniem i pisaniem – dziecko ma trudności w nauce czytania, rozumienia tekstu, płynności czytania, pisania liter, wyrazów czy zdań, co może wskazywać na ryzyko dysleksji, dysgrafii lub dysortografii.
  • Trudności z matematyką – trudności z rozumieniem pojęć matematycznych, problem z liczeniem, zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, co może świadczyć o dyskalkulii.
  • Opóźnienia w opanowywaniu podstawowych umiejętności szkolnych – np. trudności w nauce liter, liczb, kolorów, pojęć przestrzennych, co może wskazywać na opóźnienia w rozwoju poznawczym.

Zaburzenia koncentracji i uwagi

  • Problemy z utrzymaniem uwagi – dziecko nie potrafi skupić się na zadaniach przez dłuższy czas, ma trudności z organizacją pracy i kończeniem rozpoczętych zadań.
  • Rozpraszanie się – łatwe rozpraszanie przez bodźce zewnętrzne, nadmierna aktywność ruchowa lub impulsywność, co może sugerować zaburzenia uwagi (ADHD).
  • Nieadekwatna praca w grupie – trudności w dostosowywaniu się do pracy zespołowej, łatwe zniechęcanie się, brak wytrwałości w dążeniu do celu.

Problemy emocjonalne i behawioralne

  • Lęk szkolny – dziecko odczuwa silny stres lub lęk związany z pójściem do szkoły, zadaniami, wystąpieniami publicznymi lub interakcjami z nauczycielami i rówieśnikami.
  • Agresja, impulsywność lub wycofanie – nadmiernie agresywne zachowania wobec innych dzieci, nauczycieli lub przedmiotów; odwrotnie – wycofanie się z aktywności szkolnych, unikanie kontaktów społecznych.
  • Niska samoocena – dziecko ma trudności z zaakceptowaniem swoich umiejętności, czuje się niekompetentne, unika wyzwań, co może prowadzić do problemów z motywacją i angażowaniem się w naukę.

Specyficzne trudności rozwojowe

  • Dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia – dziecko ma zdiagnozowane specyficzne trudności w nauce (lub ryzyko), które wymagają indywidualnie dostosowanej pomocy pedagogicznej i psychologicznej.
  • Zaburzenia integracji sensorycznej – trudności z przetwarzaniem bodźców sensorycznych, które wpływają na funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym, np. nadwrażliwość na hałas, dotyk lub światło.
  • Zaburzenia językowe lub/i komunikacyjne (np. SLI) – trudności z przyswajaniem języka, rozumieniem instrukcji, budowaniem zdań, co może negatywnie wpływać na zdolność uczenia się.

Problemy adaptacyjne

  • Trudności z adaptacją do wymagań szkolnych – dziecko ma problem z dostosowaniem się do zasad panujących w szkole, z akceptacją nowych warunków, co może prowadzić do opóźnień w nauce i problemów w relacjach z rówieśnikami.
  • Zmiana szkoły lub klasy – trudności związane ze zmianą środowiska, przeprowadzką, a nowi nauczyciele i rówieśnicy mogą powodować stres, problemy z adaptacją i trudności w nauce.

Problemy społeczne

  • Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami – dziecko ma problem z komunikacją interpersonalną, rozumieniem zasad współpracy w grupie, konflikty z rówieśnikami, jest wycofane z życia towarzyskiego.
  • Izolacja społeczna lub/i bullying – dziecko unika kontaktu z innymi, jest narażone na wykluczenie społeczne lub przemoc rówieśniczą (przemoc werbalna, fizyczna, cyberprzemoc).

Zaburzenia związane z emocjami i stresem

  • Trudności w radzeniu sobie ze stresem – dziecko nie potrafi odpowiednio reagować na sytuacje stresowe, np. związane z ocenianiem, zadaniami domowymi czy konfliktami z rówieśnikami.
  • Zaburzenia lękowe lub depresyjne – dziecko wykazuje objawy lęku, smutku, apatii, co wpływa na jego motywację do nauki oraz zdolność do koncentracji i aktywności szkolnej.

Problemy zdrowotne wpływające na funkcjonowanie szkolne

  • Choroby przewlekłe lub niepełnosprawności – dziecko z przewlekłymi problemami zdrowotnymi lub niepełnosprawnością może potrzebować indywidualnych dostosowań i wsparcia w procesie edukacji, np. dostosowania tempa pracy, formy nauczania czy warunków nauki.
  • Częste nieobecności – częste choroby lub nieobecności w szkole mogą prowadzić do opóźnień w nauce i wymagać specjalistycznej pomocy w nadrabianiu zaległości.

Problemy z motywacją

  • Brak zaangażowania w naukę – dziecko unika obowiązków szkolnych, nie angażuje się w lekcje, niechętnie odrabia prace domowe.
  • Brak zainteresowań edukacyjnych – trudności z odnalezieniem zainteresowania w jakimkolwiek przedmiocie szkolnym, brak motywacji do nauki.

 

Umów wizytę

Nasza oferta

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w NEOLOGOPEDII to wszechstronne wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji szkolnych. Zajmujemy się diagnozą, terapią i profilaktyką. Nasza oferta z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmuje:

  • Konsultacje specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dyskalkulii, dysgrafii)
  • Zajęcia psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczne
  • Konsultacje pedagogiczne gotowości szkolnej
  • Konsultacje psychologiczne gotowości szkolnej (m.in. dojrzałość emocjonalna)
  • Zajęcia przygotowawcze do szkoły podstawowej – „Starter szkolny”
  • Diagnozę gotowości szkolnej
  • Badanie lateralizacji
  • Diagnozę ryzyka dysleksji
  • Diagnozę specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dyskalkulii, dysgrafii)
  • Diagnozę pedagogiczną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Terapię ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Terapię psychologiczno-pedagogiczną w obszarze deficytu
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
  • Konsultacje psychologiczne w zakresie motywacji, koncentracji, umiejętności przyswajania wiedzy.

Trudności szkolne – zajęcia

W zależności od zdiagnozowanych u dziecka deficytów zajęcia psychologiczno-pedagogiczne w NEOLOGOPEDII obejmują m.in.:

  • doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchową,
  • kształtowanie percepcji słuchowej,
  • kształtowanie i doskonalenie sprawności manualnej,
  • doskonalenie lub/i korektę wymowy,
  • rozwój umiejętności grafomotorycznych,
  • budowanie i rozwijanie umiejętność kreatywnego i twórczego myślenia,
  • naukę koncentracji i skupienia na zadaniach.

Wsparcie dzieci uzdolnionych

W NEOLOGOPEDII prowadzimy również wsparcie dla dzieci uzdolnionych, w szczególności w obszarze edukacji sportowej lub edukacji artystycznej (np. szkoła sportowa, szkoła baletowa, szkoła muzyczna), a także indywidualnie prowadzonej ścieżki rozwoju młodego talentu. Niejednokrotnie ogromny wysiłek związany ze kształtowaniem talentu pochłania czas i energię dziecka przeznaczoną na codzienną naukę szkolną –  oznaczać to może potrzebę nadrabiania zaległości i „przyspieszania” edukacji.  W NEOLOGOPEDII wieloaspektowo pomagamy dzieciom utalentowanych i opracujemy dla nich indywidualne programy wsparcia.