Konsultacja trudności szkolnych
Opis wizyty
Konsultacja trudności szkolnych w NEOLOGOPEDII obejmuje specjalistyczną ocenę kompetencji szkolnych oraz diagnozę zgłaszanych problemów. W trakcie konsultacji specjalista:
- Przeprowadzi wywiad z rodzicem.
- Oceni rozwój poznawczy (pamięć, uwaga, myślenie logiczne) oraz poziom intelektualny dziecka.
- Sprawdzi czy mogą występować u dziecka specyficzne trudności w nauce (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia) oraz czy należy przeprowadzić ich diagnozę.
- Przeprowadzi sprawdzenie umiejętności językowych i komunikacyjnych.
- Przedstawi diagnozę i możliwe przyczyny zgłaszanego problemu oraz odpowie na Państwa pytania.
- Zaproponuje i omówi dalsze kroki diagnostyczne i/lub terapeutyczne.
- W razie potrzeb zaleci dodatkowe/dalsze konsultacje specjalistyczne
Co uzyskujecie Państwo po konsultacji psychologicznej w NEOLOGOPEDII
✔️ Zrozumienie przyczyn trudności szkolnych
- Rodzic zyskuje lepsze zrozumienie, dlaczego dziecko ma trudności w szkole (np. z powodu problemów poznawczych, deficytów uwagi i koncentracji, problemów z przetwarzaniem językowym).
- Konsultacja pomaga odpowiedzieć też na pytania, czy trudności wynikają ze specyficznych trudności w nauce (np. dysleksja, dyskalkulia), czy może z innych czynników, takich jak problemy emocjonalne, brak motywacji lub problemy relacyjne w szkole.
✔️ Uzyskanie specjalistycznej diagnozy
- W przypadku podejrzenia specyficznych trudności (np. zaburzeń uwagi, ADHD), rodzic może uzyskać zalecenia dokładniejszych badania lub diagnoz, co z kolei umożliwi podjęcie odpowiednich działań terapeutycznych.
- Specjalistyczna diagnoza pozwala na dopasowanie właściwych strategii wsparcia, które będą skuteczne dla danego dziecka.
✔️ Minimalizowanie stresu i frustracji
- Zamiast próbować samodzielnie radzić sobie z problemami, rodzic może uzyskać rzetelne informacje i konkretne wskazówki od specjalisty, co pozwala uniknąć stresu i frustracji związanego z niepewnością.
- Konsultacja daje rodzicom narzędzia, które pomagają skutecznie reagować na problemy, zamiast błądzić w poszukiwaniach właściwych rozwiązań.
✔️ Wsparcie w radzeniu sobie z emocjami dziecka
- Rodzic dowiaduje się, jak wspierać dziecko emocjonalnie, jak pomagać mu w radzeniu sobie z lękiem, frustracją czy niską samooceną, które mogą wynikać z problemów szkolnych.
- Konsultacja może również pomóc rodzicowi zrozumieć, jakie czynniki stresujące wpływają na dziecko i jak je eliminować lub minimalizować.
✔️ Poprawa komunikacji i relacji z dzieckiem
- Dzięki uzyskanym na konsultacji informacjom rodzic może lepiej zrozumieć, przez co przechodzi dziecko, co sprzyja budowaniu lepszej komunikacji i wzmacnia więzi rodzinne.
- Rodzic dowiaduje się, jak rozmawiać z dzieckiem o jego trudnościach, aby wzmacniać jego poczucie bezpieczeństwa i wsparcia.
✔️ Indywidualne zalecenia edukacyjne
- Rodzic otrzymuje konkretne rekomendacje dotyczące dostosowania nauki dziecka do jego indywidualnych potrzeb (np. poprzez zmiany w metodach nauczania, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, dodatkowe zajęcia terapeutyczne).
- Dzięki temu można lepiej wspierać rozwój dziecka i minimalizować frustrację wynikającą z trudności edukacyjnych.
✔️ Dostęp do profesjonalnych zasobów i wsparcia
- Rodzic uzyskuje informacje o dostępnych zasobach terapeutycznych i wsparciu, takich jak zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia psychologiczna, terapia logopedyczna czy specjalistyczne programy edukacyjne.
- Dzięki temu łatwiej jest podjąć decyzję o dalszych krokach, takich jak rozpoczęcie terapii lub/i samodzielne wsparcie dla dziecka.
✔️ Poznanie skutecznych strategii wychowawczych
- Konsultacja ze specjalistą psychologiem może pomóc rodzicowi w nauce efektywnych metod wychowawczych, które sprzyjają lepszemu funkcjonowaniu dziecka w szkole i domu, np. jak wspierać dziecko w organizacji czasu, jak motywować je do nauki czy jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami.
✔️ Poprawa jakości współpracy ze szkołą
- Rodzic dowiaduje się, jak skuteczniej współpracować z nauczycielami, aby lepiej wspierać dziecko i wspólnie dążyć do rozwiązywania trudności.
- Możliwość uzgodnienia z nauczycielami indywidualnych planów wsparcia dla dziecka (np. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny – IPET) może znacznie poprawić sytuację szkolną dziecka.
✔️ Podniesienie kompetencji rodzica w zakresie wspierania dziecka
- Konsultacja pozwala rodzicowi zyskać wiedzę i pewność, jak postępować w trudnych sytuacjach, co sprzyja podejmowaniu skutecznych działań na rzecz rozwoju dziecka.
- Zrozumienie trudności dziecka pomaga rodzicowi lepiej wspierać jego rozwój edukacyjny, emocjonalny i społeczny.
✔️ Plan dalszych działań i monitorowanie postępów
- Rodzic uzyskuje jasny plan działania, który pomaga wprowadzać zmiany w funkcjonowaniu dziecka zarówno w szkole, jak i w domu.
- Regularne monitorowanie postępów dziecka daje możliwość szybkiej reakcji, jeśli problemy się pogłębiają lub zmieniają.
✔️ Zmniejszenie presji na dziecko i rodzinę
- Dzięki zrozumieniu przyczyn trudności rodzice przestają obwiniać dziecko lub siebie za problemy szkolne, co często zmniejsza napięcia i presję w domu.
- Dziecko czuje się bardziej zrozumiane i wspierane, co może poprawić jego motywację do nauki i zwiększyć poczucie własnej wartości.
✔️ Możliwość uzyskania opinii/informacji pisemnej
Po konsultacji możliwe jest uzyskanie odpłatnej informacji/opinii pisemnej dla rodzica lub/i innych specjalistów (np.: dla pediatry, dla szkoły, dla przedszkola, w celu pogłębienia diagnozy, itp.)
Jak przygotować się do wizyty?
- Na konsultacje dziecko powinno przyjść wypoczęte i zdrowe. W szczególności nie powinno mieć objawów infekcji dróg oddechowych (katar, kaszel).
- Wskazane jest zabranie ewentualnych skierowań oraz dokumentacji zdrowia dziecka związanej ze zgłaszanym problemem.
- Bardzo przydatne będą nagrania video/audio pokazujące zgłaszany problem (np.: filmy nagrane w domu), a w przypadku konsultacji w kontekście trudności szkolnych próbki prac dziecka (rysunki, zeszyty)
Rejestracja wizyty
Czas wizyty | 45 min. |
---|---|
Rodzaj wizyty | stacjonarna |
Konsultacja trudności szkolnych w NEOLOGOPEDII obejmuje specjalistyczną ocenę kompetencji szkolnych oraz diagnozę zgłaszanych problemów. Jest zalecana jeśli dziecko:
- istnieje podejrzenie dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii,
- ma trudności w uczeniu się,
- ma problemy z czytaniem i pisaniem,
- ma powtarzające się kłopoty z ortografią (robi błędy, „zjada” litery, gubi interpunkcję),
- ma trudności w nauce matematyki,
- ma problemy ze skupieniem i pamięcią (zaburzenia koncentracji i uwagi)
- ma problemy z motywacją.
W ramach konsultacji rodzic uzyska diagnozę zgłaszanych trudności oraz indywidualne wskazówki i zalecenia do dalszego postępowania.
150 zł
Rejestracja telefoniczna:
Rejestracja on-line:
Wskazania
Zalecenia do pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kiedy warto skorzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Jeżeli dziecko:
- ma trudności w uczeniu się,
- ma powtarzające się kłopoty z ortografią (robi błędy, „zjada” litery, gubi interpunkcję)
- źle czyta (wolno, przekręca wyrazy),
- niestarannie pisze,
- ma trudności w nauce matematyki,
- ma problemy z koncentracją i pamięcią
Warto skorzystać z konsultacji psychologiczno-pedagogicznej, gdyż pod okiem psychologa-terapeuty problemy w uczeniu się mogą być przezwyciężone, przy dużej radości dziecka, jak i satysfakcji rodzica.
Czym różni się pomoc psychologiczno-pedagogiczna od korepetycji?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, w odróżnieniu od korepetycji, zajmuje się źródłem problemu. Uwzględnia indywidualne możliwości i potrzeby ucznia oraz dopasowuje do nich metody pracy. Zajęcia terapii psychologiczno-pedagogicznej nie polegają na „przerabianiu” materiału szkolnego – są to zajęcia uczące się uczyć oraz uczące radzenia sobie z własnymi deficytami.
Szczegółowe wskazania do pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Trudności w nauce
- Problemy z czytaniem i pisaniem – dziecko ma trudności w nauce czytania, rozumienia tekstu, płynności czytania, pisania liter, wyrazów czy zdań, co może wskazywać na ryzyko dysleksji, dysgrafii lub dysortografii.
- Trudności z matematyką – trudności z rozumieniem pojęć matematycznych, problem z liczeniem, zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, co może świadczyć o dyskalkulii.
- Opóźnienia w opanowywaniu podstawowych umiejętności szkolnych – np. trudności w nauce liter, liczb, kolorów, pojęć przestrzennych, co może wskazywać na opóźnienia w rozwoju poznawczym.
Zaburzenia koncentracji i uwagi
- Problemy z utrzymaniem uwagi – dziecko nie potrafi skupić się na zadaniach przez dłuższy czas, ma trudności z organizacją pracy i kończeniem rozpoczętych zadań.
- Rozpraszanie się – łatwe rozpraszanie przez bodźce zewnętrzne, nadmierna aktywność ruchowa lub impulsywność, co może sugerować zaburzenia uwagi (ADHD).
- Nieadekwatna praca w grupie – trudności w dostosowywaniu się do pracy zespołowej, łatwe zniechęcanie się, brak wytrwałości w dążeniu do celu.
Problemy emocjonalne i behawioralne
- Lęk szkolny – dziecko odczuwa silny stres lub lęk związany z pójściem do szkoły, zadaniami, wystąpieniami publicznymi lub interakcjami z nauczycielami i rówieśnikami.
- Agresja, impulsywność lub wycofanie – nadmiernie agresywne zachowania wobec innych dzieci, nauczycieli lub przedmiotów; odwrotnie – wycofanie się z aktywności szkolnych, unikanie kontaktów społecznych.
- Niska samoocena – dziecko ma trudności z zaakceptowaniem swoich umiejętności, czuje się niekompetentne, unika wyzwań, co może prowadzić do problemów z motywacją i angażowaniem się w naukę.
Specyficzne trudności rozwojowe
- Dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia – dziecko ma zdiagnozowane specyficzne trudności w nauce (lub ryzyko), które wymagają indywidualnie dostosowanej pomocy pedagogicznej i psychologicznej.
- Zaburzenia integracji sensorycznej – trudności z przetwarzaniem bodźców sensorycznych, które wpływają na funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym, np. nadwrażliwość na hałas, dotyk lub światło.
- Zaburzenia językowe lub/i komunikacyjne (np. SLI) – trudności z przyswajaniem języka, rozumieniem instrukcji, budowaniem zdań, co może negatywnie wpływać na zdolność uczenia się.
Problemy adaptacyjne
- Trudności z adaptacją do wymagań szkolnych – dziecko ma problem z dostosowaniem się do zasad panujących w szkole, z akceptacją nowych warunków, co może prowadzić do opóźnień w nauce i problemów w relacjach z rówieśnikami.
- Zmiana szkoły lub klasy – trudności związane ze zmianą środowiska, przeprowadzką, a nowi nauczyciele i rówieśnicy mogą powodować stres, problemy z adaptacją i trudności w nauce.
Problemy społeczne
- Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami – dziecko ma problem z komunikacją interpersonalną, rozumieniem zasad współpracy w grupie, konflikty z rówieśnikami, jest wycofane z życia towarzyskiego.
- Izolacja społeczna lub/i bullying – dziecko unika kontaktu z innymi, jest narażone na wykluczenie społeczne lub przemoc rówieśniczą (przemoc werbalna, fizyczna, cyberprzemoc).
Zaburzenia związane z emocjami i stresem
- Trudności w radzeniu sobie ze stresem – dziecko nie potrafi odpowiednio reagować na sytuacje stresowe, np. związane z ocenianiem, zadaniami domowymi czy konfliktami z rówieśnikami.
- Zaburzenia lękowe lub depresyjne – dziecko wykazuje objawy lęku, smutku, apatii, co wpływa na jego motywację do nauki oraz zdolność do koncentracji i aktywności szkolnej.
Problemy zdrowotne wpływające na funkcjonowanie szkolne
- Choroby przewlekłe lub niepełnosprawności – dziecko z przewlekłymi problemami zdrowotnymi lub niepełnosprawnością może potrzebować indywidualnych dostosowań i wsparcia w procesie edukacji, np. dostosowania tempa pracy, formy nauczania czy warunków nauki.
- Częste nieobecności – częste choroby lub nieobecności w szkole mogą prowadzić do opóźnień w nauce i wymagać specjalistycznej pomocy w nadrabianiu zaległości.
Problemy z motywacją
- Brak zaangażowania w naukę – dziecko unika obowiązków szkolnych, nie angażuje się w lekcje, niechętnie odrabia prace domowe.
- Brak zainteresowań edukacyjnych – trudności z odnalezieniem zainteresowania w jakimkolwiek przedmiocie szkolnym, brak motywacji do nauki.
Specjalista
Joanna Milena Just
logopeda, psycholog dziecięcy, specjalista zaburzeń mowy i komunikacji językowej
Joanna Just od niemal 20 lat pracuje z dziećmi i dla dobra dzieci. Jest logopedą, psychologiem dziecięcym, specjalistą zaburzeń komunikacji językowej, oligofrenopedagogiem, a także certyfikowanym specjalistą Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej. Jako logopeda i psycholog dziecięcy łódź specjalizuje się w zaburzeniach rozwoju mowy i komunikacji językowej takich jak:.
- zaburzenia płynności mowy (jąkanie),
- opóźniony rozwój mowy (ORM),
- zaburzenia mowy o typie afazji,
- dysfazja, SLI, logofobia, mutyzm,
- wady wymowy.
Reprezentuje pogląd, iż działania terapeutyczne powinny opierać się na wynikach rzetelnie przeprowadzonych badań, odnosić się do wiedzy i doświadczenia, a przede wszystkim uwzględniać indywidualne potrzeby pacjenta. Pracuje z dziećmi kompleksowo i holistycznie. Prowadzi wieloaspektowe konsultacje logopedyczne, konsultacje psychologiczne, oraz konsultacje i diagnostykę rozwoju psychoruchowego.
Zajmuje się:
- diagnostyką logopedyczną,
- terapią logopedyczną,
- niepłynnością mowy (jąkaniem),
- psychologią rozwojową dziecka,
- diagnostyką rozwoju psychoruchowego dziecka,
- zaburzeniami komunikacji językowej,
- oceną sprawności aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego, oddechowego,
- stymulacją rozwoju mowy,
- oceną i doskonaleniem umiejętności komunikacyjnych,
- konsultacją i badaniem kompetencji szkolnych,
- Monachijską Funkcjonalną Diagnozą Rozwojową,
- profilaktyką edukacyjną i rozwojową,
- diagnozą i terapią grafomotoryczną,
- terapią ręki (Certyfikat Kurs I i II stopień PTR).
Nieustannie podnosząc kompetencje w swoim portfolio posiada świadectwa, dyplomy i certyfikaty potwierdzające nabyte wykształcenie i umiejętności z których najważniejsze to wydane przez: Uniwersytet Łódzki, Państwową Wyższą Szkołę Filmową i Teatralną w Łodzi, Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Łodzi, Akademię Humanistyczną w Łodzi, University of Texas w Austin USA , Edukacyjno –Rehabilitacyjne Centrum Wspierania Rozwoju, Polski Uniwersytet Wirtualny, Małopolska Wyższa Szkoła im. Józefa Dietla w Krakowie, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu.
Oferta
Trudności szkolne
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w NEOLOGOPEDII to wszechstronne wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji szkolnych. Zajmujemy się diagnozą, terapią i profilaktyką. Nasza oferta z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmuje:
- Konsultacje specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dyskalkulii, dysgrafii)
- Zajęcia psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczne
- Konsultacje pedagogiczne gotowości szkolnej
- Konsultacje psychologiczne gotowości szkolnej (m.in. dojrzałość emocjonalna)
- Zajęcia przygotowawcze do szkoły podstawowej – „Starter szkolny”
- Diagnozę gotowości szkolnej
- Badanie lateralizacji
- Diagnozę ryzyka dysleksji
- Diagnozę specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dyskalkulii, dysgrafii)
- Diagnozę pedagogiczną ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Terapię ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Terapię psychologiczno-pedagogiczną w obszarze deficytu
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- Konsultacje psychologiczne w zakresie motywacji, koncentracji, umiejętności przyswajania wiedzy.
Trudności szkolne – zajęcia
W zależności od zdiagnozowanych u dziecka deficytów zajęcia psychologiczno-pedagogiczne w NEOLOGOPEDII obejmują m.in.:
- doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchową,
- kształtowanie percepcji słuchowej,
- kształtowanie i doskonalenie sprawności manualnej,
- doskonalenie lub/i korektę wymowy,
- rozwój umiejętności grafomotorycznych,
- budowanie i rozwijanie umiejętność kreatywnego i twórczego myślenia,
- naukę koncentracji i skupienia na zadaniach.
Wsparcie dzieci uzdolnionych
W NEOLOGOPEDII prowadzimy również wsparcie dla dzieci uzdolnionych, w szczególności w obszarze edukacji sportowej lub edukacji artystycznej (np. szkoła sportowa, szkoła baletowa, szkoła muzyczna), a także indywidualnie prowadzonej ścieżki rozwoju młodego talentu. Niejednokrotnie ogromny wysiłek związany ze kształtowaniem talentu pochłania czas i energię dziecka przeznaczoną na codzienną naukę szkolną – oznaczać to może potrzebę nadrabiania zaległości i „przyspieszania” edukacji. W NEOLOGOPEDII wieloaspektowo pomagamy dzieciom utalentowanych i opracujemy dla nich indywidualne programy wsparcia.
Regulamin
Regulamin wizyt stacjonarnych
- Dzieci oczekujące w poczekalni pozostają pod opieką rodzica/opiekuna.
- Na konsultacje i zajęcia sugerujemy przychodzenie dziecka z jednym rodzicem/opiekunem.
- Do podjęcia terapii uprawnia przeprowadzona w Gabinecie konsultacja lub diagnoza.
- Zajęcia terapeutyczne są odpłatne i dobrowolne. Odbywają się w roku szkolnym od godziny 10.00 do godziny 19.00 według grafika pracy specjalisty.
- Zajęcia oznaczają indywidualną terapię dziecka (pacjenta) oraz konsultację z rodzicami.
- Terapie prowadzą specjaliści Gabinetu posiadający wymagane kwalifikacje potwierdzone: świadectwami, certyfikatami, dyplomami.
- Zajęcia trwają 45 minut (1 godzina lekcyjna). Czas zajęć 45 minut obejmuje terapię dziecka i ew. konsultację z rodzicem.
- Opłaty obowiązują wg cennika Gabinetu.
- Mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo pacjentów i terapeutów Gabinet/specjalista ma prawo odmówić konsultacji lub/i prowadzenia zajęć w przypadku, gdy zgłoszone dziecko lub oczekujący rodzic/opiekun jest chory/chore lub ma objawy takie jak: gorączka, katar, kaszel, zmiany skórne (np.: wysypki, opryszczka), zatrucie pokarmowe i inne. W takiej sytuacji dane zajęcia zostają przerwane i przepadają. Zdrowe dziecko może uczestniczyć/kontynuować terapię.
- W przypadku okoliczności uniemożliwiających przeprowadzenie zajęć w ustalonym terminie, Gabinet poinformuje o tym możliwie najwcześniej przed planowanymi zajęciami i zobowiązuje się zaproponować dwa wolne terminy do wyboru w których zostaną przeprowadzone zajęcia.
- W przypadku odwołania przez Gabinet opłaconych zajęć Gabinet dołoży wszelkich starań, aby przeprowadzić zajęcia w kolejnym ustalonym terminie lub dokona zwrotu należności za dane zajęcia.
- W przypadku odwołania przez Gabinet opłaconych zajęć w dniu zajęć Gabinet przeprowadzi zajęcia w kolejnym ustalonym terminie bezpłatnie.
- W przypadku odwołania przez Klienta konsultacji lub zajęć w dniu zajęć, zajęcia/konsultacja przepada i nie jest zwracana płatność.
- Gabinet może zaproponować także formę konsultacji/terapii on-line.
- Specjalista może skierować dziecko na dodatkowe badania lub odmówić przeprowadzenia konsultacji, terapii, diagnozy w uzasadnionym przypadku.
- Gabinet może odmówić świadczenia usług terapeutycznych/zajęciowych w przypadku nieprzestrzegania zasad/regulaminów obowiązujących w Gabinecie lub w innym uzasadnionym wypadku.
- Wszelkie sprawy organizacyjne oraz pytania i wątpliwości należy zgłaszać do recepcji Gabinetu.
- Gabinet zastrzega sobie możliwość dostosowania działań do sytuacji zewnętrznej, niezależnej od Gabinetu, a w szczególności związanych z sytuacją epidemiologiczną.