Konsultacja grafomotoryka | terapia ręki
Opis wizyty
Rejestracja wizyty
Konsultacja dotycząca grafomotoryki lub/i terapii ręki w NEOLOGOPEDII obejmuje badanie lateralizacji oraz specjalistyczną ocenę umiejętności motorycznych dziecka w obszarze ręki, dłoni i palców. Jest zalecana jeśli występuje/występują o dziecka:
- Trudności z koordynacją ruchową (motoryka mała)
- Nieukształtowana lateralizacja
- Nieprawidłowy chwyt narzędzi pisarskich
- Trudności z rysowaniem i kolorowaniem
- Nieprawidłowy rozwój umiejętności pisania
- Trudności z przestrzenną organizacją pisma
- Problemy z koncentracją podczas wykonywania zadań grafomotorycznych
- Zaburzenia napięcia mięśniowego
- Zaburzenia integracji sensorycznej
- Opóźniony rozwój motoryki małej z powodu wcześniejszych problemów rozwojowych
- Urazy i niepełnosprawności w obrębię rąk, dłoni i palców
- Obawy nauczycieli i rodziców dotyczące postępów dziecka
150 zł
Rejestracja telefoniczna:
Rejestracja on-line:
Wskazania
Wskazania do konsultacji grafomotorycznej | terapii ręki
Grafomotoryka odnosi się do umiejętności związanych z precyzyjnymi ruchami rąk, które są niezbędne do pisania, rysowania oraz innych aktywności wymagających koordynacji ręka-oko. Dla wielu dzieci rozwój tych umiejętności może być wyzwaniem, co często prowadzi do trudności szkolnych. Konsultacja i zajęcia grafomotoryczne mogą być pomocne w poprawie tych umiejętności, gdy pojawiają się określone sygnały. Oto główne wskazania do takiej konsultacji:
Trudności z koordynacją ruchową (motoryka mała)
- Dziecko ma problem z precyzyjnym chwytaniem małych przedmiotów, trzymaniem ołówka, długopisu lub kredki.
- Trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów, takich jak rysowanie, malowanie, wycinanie nożyczkami, nawlekanie koralików, składanie papieru (origami).
- Dziecko ma problem z zapinaniem guzików, wiązaniem butów czy korzystaniem z innych przedmiotów wymagających drobnej manipulacji.
Nieukształtowana lateralizacja
- Dziecko przekłada narzędzia lub zabawki (ołówek, kredkę, klocki) z ręki do ręki.
- Trzyma nieprawidłowo sztućce przy jedzeniu (np. przekłada widelec z ręki lewej do prawej).
- Dziecko wykonuje czynności grafomotoryczne raz prawą, raz lewą ręką.
- Funkcje ręki/strony dominującej są nieutrwalone.
- Ma problemy z przekraczaniem osi ciała.
Nieprawidłowy chwyt narzędzi pisarskich
- Dziecko trzyma ołówek, kredkę lub długopis w sposób nieprawidłowy, co utrudnia płynne pisanie i rysowanie.
- Niewłaściwy chwyt powoduje zmęczenie rąk, ból lub niechęć do wykonywania czynności grafomotorycznych.
Trudności z rysowaniem i kolorowaniem
- Dziecko ma trudności z rysowaniem prostych kształtów lub odwzorowywaniem obiektów.
- Problemy z utrzymaniem się w obrębie konturów podczas kolorowania, nieregularne i chaotyczne rysowanie.
- Dziecko unika rysowania, kolorowania lub wykonuje te czynności niechętnie, często przerywając pracę.
Nieprawidłowy rozwój umiejętności pisania
- Dziecko nie rozwija umiejętności pisania zgodnie z wiekiem – ma trudności z kopiowaniem liter, pisaniem po śladzie, odwzorowywaniem prostych wyrazów.
- Litery są nieczytelne, źle odwzorowane, zbyt duże lub za małe, nachylone w różnych kierunkach.
- Problemy z utrzymaniem prawidłowego odstępu między literami i słowami, linie pisma są nierówne.
Zmęczenie i frustracja podczas pisania
- Dziecko bardzo szybko się męczy podczas pisania, odczuwa ból w ręce, co wpływa na jego motywację do wykonywania zadań wymagających pisania lub rysowania.
- Częste przerwy w trakcie pisania, narzekanie na zmęczenie lub ból, niechęć do podejmowania aktywności grafomotorycznych.
Nadmierna siła nacisku podczas pisania lub rysowania
- Dziecko naciska zbyt mocno na ołówek lub kredkę, co skutkuje zniszczeniem papieru lub zbyt ciemnym, grubym rysunkiem.
- Nadmierna siła nacisku często wiąże się z napięciem mięśniowym w obrębie dłoni i ręki, co wpływa na nieprawidłową motorykę.
Zbyt słaby nacisk podczas pisania
- Pisanie jest zbyt delikatne, ledwo widoczne, co utrudnia nauczycielom lub rodzicom odczytanie napisanych liter i wyrazów.
- Dziecko ma trudności z utrzymaniem prawidłowego nacisku, co powoduje nieczytelne, blade pismo.
Trudności z przestrzenną organizacją pisma
- Dziecko ma problemy z utrzymaniem pisma w linii – litery są „rozrzucone” po stronie, nieregularne lub wychodzące poza linię.
- Trudności z planowaniem przestrzennym – np. dziecko zaczyna pisać w środku kartki lub nie zostawia odpowiednich marginesów, co utrudnia zachowanie porządku na stronie.
Problemy z koncentracją podczas wykonywania zadań grafomotorycznych
- Dziecko ma trudności z utrzymaniem uwagi podczas rysowania, kolorowania lub pisania, często odrywa się od zadania, nie kończy pracy.
- Niska motywacja i szybka rezygnacja z zadań wymagających precyzji i skupienia.
Nierównomierny rozwój umiejętności grafomotorycznych w porównaniu do rówieśników
- Dziecko ma widocznie niższy poziom umiejętności pisania, rysowania, manipulowania drobnymi przedmiotami w porównaniu z innymi dziećmi w jego wieku.
- Rodzice lub nauczyciele zauważają, że dziecko ma trudności z wykonywaniem zadań, które inne dzieci wykonują bez większych problemów.
Zaburzenia napięcia mięśniowego
- Napięcie mięśniowe w dłoniach i rękach jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, co utrudnia precyzyjne ruchy podczas pisania i rysowania.
- Dziecko ma trudności z kontrolowaniem siły ruchów, co prowadzi do niezgrabności w trakcie manipulacji narzędziami pisarskimi.
Zaburzenia integracji sensorycznej
- Dziecko może mieć trudności z przetwarzaniem bodźców dotykowych, co wpływa na zdolność manipulowania przedmiotami, takimi jak ołówek czy nożyczki.
- Wrażliwość na teksturę narzędzi pisarskich, niechęć do dotykania papieru, co może powodować opór przed wykonywaniem zadań grafomotorycznych.
Opóźniony rozwój motoryki małej z powodu wcześniejszych problemów rozwojowych
- Dzieci, które mają wczesne opóźnienia rozwojowe, np. wynikające z problemów neurologicznych, mogą potrzebować dodatkowego wsparcia w rozwijaniu umiejętności grafomotorycznych.
Urazy i niepełnosprawności w obrębię rąk, dłoni i palców
- Przywrócenie prawidłowych funkcji motorycznych po np.: złamaniach, zwichnięciach, oparzeniach.
- Uszkodzenia/niepełnosprawności ręki dominującej skutkujące koniecznością usprawnienia drugiej ręki.
- Niedotlenienie, udary powodujące dysfunkcje kończyny górnej.
Obawy nauczycieli i rodziców dotyczące postępów dziecka
- Nauczyciele lub rodzice zauważają, że dziecko ma trudności z pisaniem, rysowaniem, wykonywaniem zadań manualnych, co wpływa na jego ogólne funkcjonowanie w szkole.
- Dziecko wyraźnie unika zadań grafomotorycznych lub skarży się na trudności podczas ich wykonywania.
Specjalista
Joanna Milena Just
logopeda, psycholog dziecięcy, specjalista zaburzeń mowy i komunikacji językowej
Joanna Just od niemal 20 lat pracuje z dziećmi i dla dobra dzieci. Jest logopedą, psychologiem dziecięcym, specjalistą zaburzeń komunikacji językowej, oligofrenopedagogiem, a także certyfikowanym specjalistą Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej. Jako logopeda i psycholog dziecięcy łódź specjalizuje się w zaburzeniach rozwoju mowy i komunikacji językowej takich jak:.
- zaburzenia płynności mowy (jąkanie),
- opóźniony rozwój mowy (ORM),
- zaburzenia mowy o typie afazji,
- dysfazja, SLI, logofobia, mutyzm,
- wady wymowy.
Reprezentuje pogląd, iż działania terapeutyczne powinny opierać się na wynikach rzetelnie przeprowadzonych badań, odnosić się do wiedzy i doświadczenia, a przede wszystkim uwzględniać indywidualne potrzeby pacjenta. Pracuje z dziećmi kompleksowo i holistycznie. Prowadzi wieloaspektowe konsultacje logopedyczne, konsultacje psychologiczne, oraz konsultacje i diagnostykę rozwoju psychoruchowego.
Zajmuje się:
- diagnostyką logopedyczną,
- terapią logopedyczną,
- niepłynnością mowy (jąkaniem),
- psychologią rozwojową dziecka,
- diagnostyką rozwoju psychoruchowego dziecka,
- zaburzeniami komunikacji językowej,
- oceną sprawności aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego, oddechowego,
- stymulacją rozwoju mowy,
- oceną i doskonaleniem umiejętności komunikacyjnych,
- konsultacją i badaniem kompetencji szkolnych,
- Monachijską Funkcjonalną Diagnozą Rozwojową,
- profilaktyką edukacyjną i rozwojową,
- diagnozą i terapią grafomotoryczną,
- terapią ręki (Certyfikat Kurs I i II stopień PTR).
Nieustannie podnosząc kompetencje w swoim portfolio posiada świadectwa, dyplomy i certyfikaty potwierdzające nabyte wykształcenie i umiejętności z których najważniejsze to wydane przez: Uniwersytet Łódzki, Państwową Wyższą Szkołę Filmową i Teatralną w Łodzi, Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Łodzi, Akademię Humanistyczną w Łodzi, University of Texas w Austin USA , Edukacyjno –Rehabilitacyjne Centrum Wspierania Rozwoju, Polski Uniwersytet Wirtualny, Małopolska Wyższa Szkoła im. Józefa Dietla w Krakowie, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu.

Oferta
Terapia ręki i grafomotoryka
W obszarze grafomotoryki i doskonalenia funkcji motoryki małej NEOLOGOPEDIA oferuje:
- Badanie lateralizacji
- Ocenę umiejętności manualnych i grafomotorycznych
- Terapię funkcji ręki
- Zajęcia grafomotoryczne
Zajęcia grafomotoryczne obejmują:
- doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego i odpowiedniej dla dziecka pozycji
- umiejętność odwzorowywania kształtów, rysunków, liter/cyfr
- rozwijanie umiejętności manualnych
- doskonalenie graficznego poziomu pisma
- usprawnianie koordynacji ręka – oko
- usprawnianie manualne dzieci leworęcznych
- elementy integracji sensorycznej
Jeżeli dziecko wymaga doskonalenia umiejętności manualnych i grafomotorycznych, jeżeli macie Państwa wątpliwości, czy rozwój funkcji kończyny górnej przebiega prawidłowo, zapraszamy do NEOLOGOPEDII.
W obszarze terapii ręki NEOLOGOPEDIA oferuje:
- Konsultacje i ocenę funkcji kończyny górnej
- Ocenę sprawności ruchowej motoryki dużej i małej
- Ocenę sprawności ruchowej motoryki dużej i małej w MPD
- Ocenę rozwoju motoryki małej (koordynacji i celowości ruchu)
- Terapię ręki
- Terapię ręki w MPD
- Funkcjonalną terapię kończyny górnej z niedowładem (uszkodzenia nerwów)
- Rehabilitację precyzyjnych ruchów dłoni i palców
- Terapię kompensacyjną funkcji kończyny górnej
Głównym celem terapii ręki w NEOLOGOPEDII jest by niepełnosprawność kończyny górnej nie odbierała dziecku radości zabawy oraz możliwości korzystania z edukacji.

Regulamin
Regulamin wizyt stacjonarnych
- Dzieci oczekujące w poczekalni pozostają pod opieką rodzica/opiekuna.
- Na konsultacje i zajęcia sugerujemy przychodzenie dziecka z jednym rodzicem/opiekunem.
- Do podjęcia terapii uprawnia przeprowadzona w Gabinecie konsultacja lub diagnoza.
- Zajęcia terapeutyczne są odpłatne i dobrowolne. Odbywają się w roku szkolnym od godziny 10.00 do godziny 19.00 według grafika pracy specjalisty.
- Zajęcia oznaczają indywidualną terapię dziecka (pacjenta) oraz konsultację z rodzicami.
- Terapie prowadzą specjaliści Gabinetu posiadający wymagane kwalifikacje potwierdzone: świadectwami, certyfikatami, dyplomami.
- Zajęcia trwają 45 minut (1 godzina lekcyjna). Czas zajęć 45 minut obejmuje terapię dziecka i ew. konsultację z rodzicem.
- Opłaty obowiązują wg cennika Gabinetu.
- Mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo pacjentów i terapeutów Gabinet/specjalista ma prawo odmówić konsultacji lub/i prowadzenia zajęć w przypadku, gdy zgłoszone dziecko lub oczekujący rodzic/opiekun jest chory/chore lub ma objawy takie jak: gorączka, katar, kaszel, zmiany skórne (np.: wysypki, opryszczka), zatrucie pokarmowe i inne. W takiej sytuacji dane zajęcia zostają przerwane i przepadają. Zdrowe dziecko może uczestniczyć/kontynuować terapię.
- W przypadku okoliczności uniemożliwiających przeprowadzenie zajęć w ustalonym terminie, Gabinet poinformuje o tym możliwie najwcześniej przed planowanymi zajęciami i zobowiązuje się zaproponować dwa wolne terminy do wyboru w których zostaną przeprowadzone zajęcia.
- W przypadku odwołania przez Gabinet opłaconych zajęć Gabinet dołoży wszelkich starań, aby przeprowadzić zajęcia w kolejnym ustalonym terminie lub dokona zwrotu należności za dane zajęcia.
- W przypadku odwołania przez Gabinet opłaconych zajęć w dniu zajęć Gabinet przeprowadzi zajęcia w kolejnym ustalonym terminie bezpłatnie.
- W przypadku odwołania przez Klienta konsultacji lub zajęć w dniu zajęć, zajęcia/konsultacja przepada i nie jest zwracana płatność.
- Gabinet może zaproponować także formę konsultacji/terapii on-line.
- Specjalista może skierować dziecko na dodatkowe badania lub odmówić przeprowadzenia konsultacji, terapii, diagnozy w uzasadnionym przypadku.
- Gabinet może odmówić świadczenia usług terapeutycznych/zajęciowych w przypadku nieprzestrzegania zasad/regulaminów obowiązujących w Gabinecie lub w innym uzasadnionym wypadku.
- Wszelkie sprawy organizacyjne oraz pytania i wątpliwości należy zgłaszać do recepcji Gabinetu.
- Gabinet zastrzega sobie możliwość dostosowania działań do sytuacji zewnętrznej, niezależnej od Gabinetu, a w szczególności związanych z sytuacją epidemiologiczną.