Gabinet Psychologiczno-Logopedyczny

Konsultacja grafomotoryka | terapia ręki

Opis wizyty

Konsultacja dotycząca grafomotoryki lub/i terapii ręki w NEOLOGOPEDII obejmuje badanie lateralizacji oraz specjalistyczną ocenę umiejętności motorycznych dziecka w obszarze ręki, dłoni i palców. W trakcie konsultacji specjalista:

  • Przeprowadzi wywiad z rodzicem.
  • Oceni rozwój motoryczny ręki i palców, koordynację ruchową oraz chwyt pisarski.
  • Przeprowadzi badanie lateralizacji (stronności)
  • Przedstawi diagnozę i możliwe przyczyny zgłaszanych problemów oraz odpowie na Państwa pytania.
  • Zaproponuje i omówi dalsze kroki diagnostyczne i/lub terapeutyczne.
  • W razie potrzeb zaleci dodatkowe/dalsze konsultacje specjalistyczne

Co uzyskujecie Państwo po konsultacji grafomotoryki w NEOLOGOPEDII

✔️ Sprawdzenie lateralizacji dziecka
  • W ramach konsultacji specjalista wykonuje badanie lateralizacji, które pokazuje czy lateralizacja dziecka jest już ukształtowana i jaka jest tendencja w stronności dziecka (ręki oraz oka), czyli prawostronność czy lewostronność.
✔️ Wczesna identyfikacja problemów motorycznych
  • Rodzic zyskuje możliwość wczesnego wykrycia trudności w zakresie grafomotoryki (ruchów związanych z pisaniem i rysowaniem) i funkcjonowania rąk dziecka, co jest kluczowe dla skutecznej interwencji. Szybkie zdiagnozowanie problemu pozwala na wdrożenie odpowiednich ćwiczeń i terapii, zanim trudności te negatywnie wpłyną na rozwój edukacyjny dziecka.
✔️ Lepsze zrozumienie przyczyn trudności
  • Konsultacja pomaga rodzicom zrozumieć, dlaczego dziecko ma trudności z precyzyjnymi ruchami dłoni (np. pisaniem, rysowaniem, wycinaniem czy wiązaniem butów). Trudności mogą wynikać z problemów z koordynacją wzrokowo-ruchową, napięciem mięśniowym, słabą kontrolą ręki, zaburzeniami sensorycznymi czy opóźnionym rozwojem motoryki małej.
✔️ Indywidualne zalecenia terapeutyczne
  • Rodzic otrzymuje konkretne wskazówki dotyczące pracy z dzieckiem, np. zestawy ćwiczeń wzmacniających mięśnie dłoni i palców, rozwijających koordynację ręka-oko oraz poprawiających precyzję ruchów.
  • Specjalista może dostarczyć propozycje zabaw i aktywności, które wspierają rozwój grafomotoryczny dziecka w domu, jak np. malowanie, lepienie z plasteliny, zabawy z klockami czy wycinanie.
✔️ Zmniejszenie frustracji dziecka i rodzica
  • Trudności grafomotoryczne często prowadzą do frustracji dziecka, które może odczuwać dyskomfort i niską samoocenę w związku z nieumiejętnością sprostania zadaniom wymagającym precyzyjnych ruchów rąk. Dzięki konsultacji, rodzic dowiaduje się, jak pomóc dziecku lepiej radzić sobie z emocjami oraz jak unikać sytuacji stresujących.
  • Rodzic zyskuje także narzędzia, które pozwalają wspierać dziecko w trudnych chwilach, co zmniejsza frustrację obydwu stron.
✔️ Zrozumienie potrzeb dziecka w szkole
  • Rodzic lepiej rozumie, w jaki sposób trudności grafomotoryczne mogą wpływać na funkcjonowanie dziecka w szkole (np. problemy z pisaniem, wolniejsze tempo wykonywania zadań, trudności z notowaniem). Specjalista może zasugerować indywidualne rozwiązania, takie jak dostosowanie wymagań szkolnych, korzystanie z pomocy technicznych (np. komputer) czy wydłużenie czasu na pisanie.
✔️ Wsparcie w codziennym funkcjonowaniu dziecka
  • Konsultacja dotycząca grafomotoryki i terapii ręki pomaga rodzicom wspierać rozwój samodzielności dziecka w codziennych czynnościach, takich jak ubieranie się, zapinanie guzików, korzystanie z przyborów kuchennych czy zabawy wymagające precyzyjnych ruchów dłoni.
  • Rodzic może nauczyć się, jak motywować dziecko do podejmowania wyzwań związanych z zadaniami manualnymi, aby stopniowo zwiększać jego niezależność.
✔️ Dostęp do profesjonalnych narzędzi i materiałów
  • Rodzic uzyskuje informacje na temat odpowiednich narzędzi i materiałów wspierających rozwój motoryki małej, takich jak specjalistyczne przybory do pisania, klocki, gry edukacyjne, maty sensoryczne, piłki do ćwiczeń czy inne pomoce wykorzystywane w terapii ręki.
✔️ Indywidualizacja terapii i monitorowanie postępów
  • Rodzic może uzyskać plan terapeutyczny dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka. Może on obejmować regularne ćwiczenia w domu oraz zajęcia ze specjalistą.
  • Regularne konsultacje pozwalają dostosowywać terapię do zmieniających się potrzeb dziecka i na bieżąco wprowadzać modyfikacje w programie ćwiczeń.
✔️ Poprawa jakości pisania i rysowania
  • Terapia ręki ma na celu poprawę zdolności manualnych dziecka, co przekłada się na poprawę jakości pisania – dziecko może lepiej kontrolować długopis lub ołówek, pisać bardziej czytelnie, szybciej i bez większego wysiłku.
  • To z kolei wpływa na zwiększenie pewności siebie dziecka oraz jego satysfakcję z wykonywanych zadań.
✔️ Zmniejszenie ryzyka trudności szkolnych
  • Trudności grafomotoryczne, które nie są odpowiednio wcześnie zdiagnozowane i skorygowane, mogą prowadzić do większych trudności w nauce, szczególnie w obszarze pisania i notowania. Dzięki konsultacji, rodzic może zapobiec poważniejszym problemom szkolnym.
✔️ Rozwój kompetencji rodzica
  • Konsultacja daje rodzicom wiedzę i narzędzia, jak skutecznie wspierać rozwój motoryki małej dziecka. Rodzic staje się bardziej świadomy tego, jak pomagać dziecku w codziennych wyzwaniach związanych z precyzyjnymi ruchami dłoni i palców, a także jak tworzyć sprzyjające warunki do rozwoju tych umiejętności.
✔️ Długofalowe korzyści dla rozwoju dziecka
  • Wczesne rozpoznanie i terapia problemów grafomotorycznych pozwala dziecku na rozwinięcie umiejętności, które będą przydatne nie tylko w szkole, ale także w codziennym życiu oraz w przyszłości, np. w zawodach wymagających precyzyjnych zdolności manualnych.

Jak przygotować się do wizyty?

  • Na konsultacje dziecko powinno przyjść wypoczęte i zdrowe. W szczególności nie powinno mieć objawów infekcji dróg oddechowych (katar, kaszel).
  • Wskazane jest zabranie ewentualnych skierowań oraz dokumentacji zdrowia dziecka związanej ze zgłaszanym problemem.
  • Bardzo przydatne będą nagrania video/audio pokazujące zgłaszany problem (np.: filmy nagrane w domu), a w przypadku konsultacji w kontekście trudności szkolnych próbki prac dziecka (rysunki, zeszyty)

Rejestracja wizyty

Rodzaj wizyty

stacjonarna

Czas wizyty

45 min.

Konsultacja dotycząca grafomotoryki lub/i terapii ręki w NEOLOGOPEDII obejmuje badanie lateralizacji oraz specjalistyczną ocenę umiejętności motorycznych dziecka w obszarze ręki, dłoni i palców. Jest zalecana jeśli występuje/występują o dziecka:

  • Trudności z koordynacją ruchową (motoryka mała)
  • Nieukształtowana lateralizacja
  • Nieprawidłowy chwyt narzędzi pisarskich
  • Trudności z rysowaniem i kolorowaniem
  • Nieprawidłowy rozwój umiejętności pisania
  • Trudności z przestrzenną organizacją pisma
  • Problemy z koncentracją podczas wykonywania zadań grafomotorycznych
  • Zaburzenia napięcia mięśniowego
  • Zaburzenia integracji sensorycznej
  • Opóźniony rozwój motoryki małej z powodu wcześniejszych problemów rozwojowych
  • Urazy i niepełnosprawności w obrębię rąk, dłoni i palców
  • Obawy nauczycieli i rodziców dotyczące postępów dziecka
Problemy: trudności szkolne, zaburzenia motoryki małej
Koszt wizyty:

150 

Rejestracja telefoniczna:

570 112 422

Rejestracja on-line:

Jeśli w kalendarzu nie są widoczne dostępne terminy lub nie znajdujecie Państwo dogodnego terminu prosimy o kontakt telefoniczny: 570 112 422

Wskazania

Wskazania do konsultacji grafomotorycznej | terapii ręki

Grafomotoryka odnosi się do umiejętności związanych z precyzyjnymi ruchami rąk, które są niezbędne do pisania, rysowania oraz innych aktywności wymagających koordynacji ręka-oko. Dla wielu dzieci rozwój tych umiejętności może być wyzwaniem, co często prowadzi do trudności szkolnych. Konsultacja i zajęcia grafomotoryczne mogą być pomocne w poprawie tych umiejętności, gdy pojawiają się określone sygnały. Oto główne wskazania do takiej konsultacji:

Trudności z koordynacją ruchową (motoryka mała)

  • Dziecko ma problem z precyzyjnym chwytaniem małych przedmiotów, trzymaniem ołówka, długopisu lub kredki.
  • Trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów, takich jak rysowanie, malowanie, wycinanie nożyczkami, nawlekanie koralików, składanie papieru (origami).
  • Dziecko ma problem z zapinaniem guzików, wiązaniem butów czy korzystaniem z innych przedmiotów wymagających drobnej manipulacji.

Nieukształtowana lateralizacja

  • Dziecko przekłada narzędzia lub zabawki (ołówek, kredkę, klocki) z ręki do ręki.
  • Trzyma nieprawidłowo sztućce przy jedzeniu (np. przekłada widelec z ręki lewej do prawej).
  • Dziecko wykonuje czynności grafomotoryczne raz prawą, raz lewą ręką.
  • Funkcje ręki/strony dominującej są nieutrwalone.
  • Ma problemy z przekraczaniem osi ciała.

Nieprawidłowy chwyt narzędzi pisarskich

  • Dziecko trzyma ołówek, kredkę lub długopis w sposób nieprawidłowy, co utrudnia płynne pisanie i rysowanie.
  • Niewłaściwy chwyt powoduje zmęczenie rąk, ból lub niechęć do wykonywania czynności grafomotorycznych.

Trudności z rysowaniem i kolorowaniem

  • Dziecko ma trudności z rysowaniem prostych kształtów lub odwzorowywaniem obiektów.
  • Problemy z utrzymaniem się w obrębie konturów podczas kolorowania, nieregularne i chaotyczne rysowanie.
  • Dziecko unika rysowania, kolorowania lub wykonuje te czynności niechętnie, często przerywając pracę.

Nieprawidłowy rozwój umiejętności pisania

  • Dziecko nie rozwija umiejętności pisania zgodnie z wiekiem – ma trudności z kopiowaniem liter, pisaniem po śladzie, odwzorowywaniem prostych wyrazów.
  • Litery są nieczytelne, źle odwzorowane, zbyt duże lub za małe, nachylone w różnych kierunkach.
  • Problemy z utrzymaniem prawidłowego odstępu między literami i słowami, linie pisma są nierówne.

Zmęczenie i frustracja podczas pisania

  • Dziecko bardzo szybko się męczy podczas pisania, odczuwa ból w ręce, co wpływa na jego motywację do wykonywania zadań wymagających pisania lub rysowania.
  • Częste przerwy w trakcie pisania, narzekanie na zmęczenie lub ból, niechęć do podejmowania aktywności grafomotorycznych.

Nadmierna siła nacisku podczas pisania lub rysowania

  • Dziecko naciska zbyt mocno na ołówek lub kredkę, co skutkuje zniszczeniem papieru lub zbyt ciemnym, grubym rysunkiem.
  • Nadmierna siła nacisku często wiąże się z napięciem mięśniowym w obrębie dłoni i ręki, co wpływa na nieprawidłową motorykę.

Zbyt słaby nacisk podczas pisania

  • Pisanie jest zbyt delikatne, ledwo widoczne, co utrudnia nauczycielom lub rodzicom odczytanie napisanych liter i wyrazów.
  • Dziecko ma trudności z utrzymaniem prawidłowego nacisku, co powoduje nieczytelne, blade pismo.

Trudności z przestrzenną organizacją pisma

  • Dziecko ma problemy z utrzymaniem pisma w linii – litery są „rozrzucone” po stronie, nieregularne lub wychodzące poza linię.
  • Trudności z planowaniem przestrzennym – np. dziecko zaczyna pisać w środku kartki lub nie zostawia odpowiednich marginesów, co utrudnia zachowanie porządku na stronie.

Problemy z koncentracją podczas wykonywania zadań grafomotorycznych

  • Dziecko ma trudności z utrzymaniem uwagi podczas rysowania, kolorowania lub pisania, często odrywa się od zadania, nie kończy pracy.
  • Niska motywacja i szybka rezygnacja z zadań wymagających precyzji i skupienia.

Nierównomierny rozwój umiejętności grafomotorycznych w porównaniu do rówieśników

  • Dziecko ma widocznie niższy poziom umiejętności pisania, rysowania, manipulowania drobnymi przedmiotami w porównaniu z innymi dziećmi w jego wieku.
  • Rodzice lub nauczyciele zauważają, że dziecko ma trudności z wykonywaniem zadań, które inne dzieci wykonują bez większych problemów.

Zaburzenia napięcia mięśniowego

  • Napięcie mięśniowe w dłoniach i rękach jest zbyt niskie lub zbyt wysokie, co utrudnia precyzyjne ruchy podczas pisania i rysowania.
  • Dziecko ma trudności z kontrolowaniem siły ruchów, co prowadzi do niezgrabności w trakcie manipulacji narzędziami pisarskimi.

Zaburzenia integracji sensorycznej

  • Dziecko może mieć trudności z przetwarzaniem bodźców dotykowych, co wpływa na zdolność manipulowania przedmiotami, takimi jak ołówek czy nożyczki.
  • Wrażliwość na teksturę narzędzi pisarskich, niechęć do dotykania papieru, co może powodować opór przed wykonywaniem zadań grafomotorycznych.

Opóźniony rozwój motoryki małej z powodu wcześniejszych problemów rozwojowych

  • Dzieci, które mają wczesne opóźnienia rozwojowe, np. wynikające z problemów neurologicznych, mogą potrzebować dodatkowego wsparcia w rozwijaniu umiejętności grafomotorycznych.

Urazy i niepełnosprawności w obrębię rąk, dłoni i palców

  • Przywrócenie prawidłowych funkcji motorycznych po np.: złamaniach, zwichnięciach, oparzeniach.
  • Uszkodzenia/niepełnosprawności ręki dominującej skutkujące koniecznością usprawnienia drugiej ręki.
  • Niedotlenienie, udary powodujące dysfunkcje kończyny górnej.

Obawy nauczycieli i rodziców dotyczące postępów dziecka

  • Nauczyciele lub rodzice zauważają, że dziecko ma trudności z pisaniem, rysowaniem, wykonywaniem zadań manualnych, co wpływa na jego ogólne funkcjonowanie w szkole.
  • Dziecko wyraźnie unika zadań grafomotorycznych lub skarży się na trudności podczas ich wykonywania.

Specjalista

Joanna Milena Just

logopeda, psycholog dziecięcy, specjalista zaburzeń mowy i komunikacji językowej

Joanna Just od niemal 20 lat pracuje z dziećmi i dla dobra dzieci. Jest logopedą,  psychologiem dziecięcym, specjalistą zaburzeń komunikacji językowej, oligofrenopedagogiem, a także certyfikowanym specjalistą Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej. Jako logopeda i psycholog dziecięcy łódź specjalizuje się w zaburzeniach rozwoju mowy i komunikacji językowej takich jak:.

  • zaburzenia płynności mowy (jąkanie),
  • opóźniony rozwój mowy (ORM),
  • zaburzenia mowy o typie afazji,
  • dysfazja, SLI, logofobia, mutyzm,
  • wady wymowy.

Reprezentuje pogląd, iż działania terapeutyczne powinny opierać się na wynikach rzetelnie przeprowadzonych badań, odnosić się do wiedzy i doświadczenia, a przede wszystkim uwzględniać indywidualne potrzeby pacjenta. Pracuje z dziećmi kompleksowo i holistycznie. Prowadzi wieloaspektowe konsultacje logopedyczne, konsultacje psychologiczne, oraz konsultacje i diagnostykę rozwoju psychoruchowego.

Zajmuje się:

  • diagnostyką logopedyczną,
  • terapią logopedyczną,
  • niepłynnością mowy (jąkaniem),
  • psychologią rozwojową dziecka,
  • diagnostyką rozwoju psychoruchowego dziecka,
  • zaburzeniami komunikacji językowej,
  • oceną sprawności aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego, oddechowego,
  • stymulacją rozwoju mowy,
  • oceną i doskonaleniem umiejętności komunikacyjnych,
  • konsultacją i badaniem kompetencji szkolnych,
  • Monachijską Funkcjonalną Diagnozą Rozwojową,
  • profilaktyką edukacyjną i rozwojową,
  • diagnozą i terapią grafomotoryczną,
  • terapią ręki (Certyfikat Kurs I i II stopień PTR).

Nieustannie podnosząc kompetencje w swoim portfolio posiada świadectwa, dyplomy i certyfikaty potwierdzające nabyte wykształcenie i umiejętności z których najważniejsze to wydane przez: Uniwersytet Łódzki, Państwową Wyższą Szkołę Filmową i Teatralną w Łodzi, Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Łodzi, Akademię Humanistyczną w Łodzi, University of Texas w Austin USA , Edukacyjno –Rehabilitacyjne Centrum Wspierania Rozwoju, Polski Uniwersytet Wirtualny, Małopolska Wyższa Szkoła im. Józefa Dietla w Krakowie, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu.

Oferta

W obszarze grafomotoryki i doskonalenia funkcji motoryki małej NEOLOGOPEDIA oferuje:

  • Badanie lateralizacji
  • Ocenę umiejętności manualnych i grafomotorycznych
  • Terapię funkcji ręki
  • Zajęcia grafomotoryczne

Zajęcia grafomotoryczne obejmują:

  • doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego i odpowiedniej dla dziecka pozycji
  • umiejętność odwzorowywania kształtów, rysunków, liter/cyfr
  • rozwijanie umiejętności manualnych
  • doskonalenie graficznego poziomu pisma
  • usprawnianie koordynacji ręka – oko
  • usprawnianie manualne dzieci leworęcznych
  • elementy integracji sensorycznej

Jeżeli dziecko wymaga doskonalenia umiejętności manualnych i grafomotorycznych, jeżeli macie  Państwa wątpliwości, czy rozwój funkcji kończyny górnej przebiega prawidłowo, zapraszamy do NEOLOGOPEDII.

W obszarze terapii ręki NEOLOGOPEDIA oferuje:

  • Konsultacje i ocenę funkcji kończyny górnej
  • Ocenę sprawności ruchowej motoryki dużej i małej
  • Ocenę sprawności ruchowej motoryki dużej i małej w MPD
  • Ocenę rozwoju motoryki małej (koordynacji i celowości ruchu)
  • Terapię ręki
  • Terapię ręki w MPD
  • Funkcjonalną terapię kończyny górnej z niedowładem (uszkodzenia nerwów)
  • Rehabilitację precyzyjnych ruchów dłoni i palców
  • Terapię kompensacyjną funkcji kończyny górnej

Głównym celem terapii ręki w NEOLOGOPEDII jest by niepełnosprawność kończyny górnej nie odbierała dziecku radości zabawy oraz możliwości korzystania z edukacji.

Regulamin

Regulamin wizyt stacjonarnych

  1. Dzieci oczekujące w poczekalni pozostają pod opieką rodzica/opiekuna.
  2. Na konsultacje i zajęcia sugerujemy przychodzenie dziecka z jednym rodzicem/opiekunem.
  3. Do podjęcia terapii uprawnia przeprowadzona w Gabinecie konsultacja lub diagnoza.
  4. Zajęcia terapeutyczne są odpłatne i dobrowolne. Odbywają się w roku szkolnym od godziny 10.00 do godziny 19.00 według grafika pracy specjalisty.
  5. Zajęcia oznaczają indywidualną terapię dziecka (pacjenta) oraz konsultację z rodzicami.
  6. Terapie prowadzą specjaliści Gabinetu posiadający wymagane kwalifikacje potwierdzone: świadectwami, certyfikatami, dyplomami.
  7. Zajęcia trwają 45 minut (1 godzina lekcyjna). Czas zajęć 45 minut obejmuje terapię dziecka i ew. konsultację z rodzicem.
  8. Opłaty obowiązują wg cennika Gabinetu.
  9. Mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo pacjentów i terapeutów Gabinet/specjalista ma prawo odmówić konsultacji lub/i prowadzenia zajęć w przypadku, gdy zgłoszone dziecko lub oczekujący rodzic/opiekun jest chory/chore lub ma objawy takie jak: gorączka, katar, kaszel, zmiany skórne (np.: wysypki, opryszczka), zatrucie pokarmowe i inne. W takiej sytuacji dane zajęcia zostają przerwane i przepadają. Zdrowe dziecko może uczestniczyć/kontynuować terapię.
  10. W przypadku okoliczności uniemożliwiających przeprowadzenie zajęć w ustalonym terminie, Gabinet poinformuje o tym możliwie najwcześniej przed planowanymi zajęciami i zobowiązuje się zaproponować dwa wolne terminy do wyboru w których zostaną przeprowadzone zajęcia.
  11. W przypadku odwołania przez Gabinet opłaconych zajęć Gabinet dołoży wszelkich starań, aby przeprowadzić zajęcia w kolejnym ustalonym terminie lub dokona zwrotu należności za dane zajęcia.
  12. W przypadku odwołania przez Gabinet opłaconych zajęć w dniu zajęć Gabinet przeprowadzi zajęcia w kolejnym ustalonym terminie bezpłatnie.
  13. W przypadku odwołania przez Klienta konsultacji lub zajęć w dniu zajęć, zajęcia/konsultacja przepada i nie jest zwracana płatność.
  14. Gabinet może zaproponować także formę konsultacji/terapii on-line.
  15. Specjalista może skierować dziecko na dodatkowe badania lub odmówić przeprowadzenia konsultacji, terapii, diagnozy w uzasadnionym przypadku.
  16. Gabinet może odmówić świadczenia usług terapeutycznych/zajęciowych w przypadku nieprzestrzegania zasad/regulaminów obowiązujących w Gabinecie lub w innym uzasadnionym wypadku.
  17. Wszelkie sprawy organizacyjne oraz pytania i wątpliwości należy zgłaszać do recepcji Gabinetu.
  18. Gabinet zastrzega sobie możliwość dostosowania działań do sytuacji zewnętrznej, niezależnej od Gabinetu, a w szczególności związanych z sytuacją epidemiologiczną.